Andrej Sitkey - blog o doprave: Levická cesta, problémy, nedostatky, riešenie, napojenie na R1

Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

Koncom mesiaca september bude spustená do prevádzky rýchlostná cesta R 1. Mesto Nitra bude na rýchlostnú cestu napojené cez mimoúrovňovú križovatku Selenec prostredníctvom okružnej križovatky na ceste I/51 Nitra – Vráble. V tomto prípade ide o náhradné riešenie, pretože pôvodne bolo plánované spojenie rýchlostnej cesty s cestou I/65 Nitra – Zlaté Moravce diaľničným privádzačom. Privádzač nebol súčasťou PPP projektu a mal byť financovaný zo štátnych prostriedkov. Z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov však nebude realizovaný.

Vzhľadom na uvedené skutočnosti a markantný nárast intenzity dopravy na ceste I/51, dopravný inšpektorát od roku 2008 navrhuje upraviť dĺžku radiacich pruhov pred križovatkou ciest I/51 – I/64 – I/65 v smere od Vrábľov. V rámci úpravy organizácie dopravy navrhuje zrušenie ľavého odbočovacieho pruhu do areálu STS a následne predĺženie radiaceho pruhu v smere od Levíc. Navrhované riešenie má krátkodobý charakter, z dlhodobého hľadiska je potrebné realizovať stavebné úpravy cesty, ktoré by komplexne riešili problémy Levickej ulice. Nevyhnutnosť realizácie navrhovaných opatrení potvrdzujú údaje získané zo sčítania dopravy z roku 2010. Podľa sčítania dopravy predmetným úsekom prejde 21.113 vozidiel za 24 hod., čo je nárast o 27,18 % oproti roku 2005. Napriek uvedeným skutočnostiam s predloženým návrhom Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre nesúhlasil. Svoje rozhodnutie „zdôvodnil“ obmedzením plynulosti cestnej premávky v prípade odbočovanie vozidiel vľavo do STS z priebežného pruhu a pripravovaným rozšírením cesty, ktoré plánuje Slovenská správa ciest. Uvedené dôvody nemožno akceptovať. V prípade obmedzenia plynulosti dopravy doľava odbočujúci vozidlami, možno ľavé odbočenie obmedziť dopravnou značkou, vozidlá by využili možnosť vratného efektu okružnej križovatky na Selenci. Okrem uvedeného dopravný inšpektorát súhlasil s napojením areálu na cestu I/65, ktoré by ľavé odbočenie vyriešilo. Stavebné úpravy, ktoré plánuje Slovenská správa ciest by mali byť realizované najskôr o 5 rokov, pretože pred niekoľkým dňami bola na Levickej ceste vykonaná rekonštrukcia živičného krytu vozovky financovaná z európskych prostriedkov. Pri tomto spôsobe financovania je stanovená podmienka, že na ceste sa 5 rokov nemôžu realizovať stavebné úpravy. Niekto môže ešte namietať, že po spustení R 1 sa zníži intenzita dopravy od Bratislavy a Zlatých Moraviec a teda bude možné upraviť dĺžku zelenej v prospech smeru od Levíc. Odborník by však reagoval, že v prípade nedostatočnej dĺžky radiacich pruhov je dlhá zelená neefektívna, pretože cieľom je aby vozidlá prechádzali križovatkou v kontinuálnom opravnom prúde s malými medzerami medzi vozidlami. Pri krátkych radiacich pruhoch a dlhej zelenej sa však medzi vozidlami vytvoria veľké medzery.

Čo sa stane po spustení R 1 na tejto križovatke? Stačí sa v súčasnosti pozrieť na predmetnú križovatku v dopravnej špičke.

Aké sú moje predpoklady?

Na Levickej sa zvýši intenzita cestnej premávky, pretože ju budú využívať vodiči smerujúci od Banskej Bystrice do centra, na Topoľčany resp. na Chrenovú. V čase výstav pribudnú vodiči smerujúci na AX. Pred Zlatomoraveckou križovatkou sa predĺžia kolóny v smere od Levíc, sťaží sa ľavé odbočenie do priľahlých areálov a miestnych komunikácií. Pre problémy na križovatke budú vodiči vo zvýšenej miere používať miestne komunikácie Ďurčanského a Bohúňova. Narastie nespokojnosť ich obyvateľov.

P.s. Paradoxom je, že v rámci komplexnej rekonštrukcie križovatky ciest I/51 – I/64 – I/65 sa plánuje ľavé odbočenie do STS zrušiť.

Ešte k problematike Levickej dodávam odpoveď na otázku užívateľa Schmidke z diskusie k blogu.

Napojenie I/51 - Levickej na R 1 je provizórne riešenie. Ako som už niekoľko krát písal, pôvodne mal byť realizovaný privádzač, ktorý by prepojil R 1 cez mimoúrovňovú križovatku Selenec s križovatkou pri Malante na ceste I/65 ( Zlatomoravecká cesta ). Privádzač však nebol súčasťou PPP projektu a mal byť financovaný zo štátneho rozpočtu. Už na začiatku výstavby R 1 bolo jasné, že štát svoj záväzok vybudovať privádzať nesplní. Z uvedeného dôvodu sa muselo pristúpiť k napojeniu cesty I/51 ( Levická ), v opačnom prípade by mimoúrovňová križovatka Selenec bola zbytočná resp. "slepá" a Nitra by mala o jedno napojenie menej. Pri rozhodovaní o spôsobe napojenia dopravná polícia upozornila na problémy, ktoré tým nastanú a zároveň žiadala ich riešenie. Realizátor stavby rýchlostnej cesty však však konštatoval. že nemá mandát riešiť dopravnú situáciu v meste Nitra a je zopovedný len za výstavbu R 1. Z uvedených dôvodov dopravná polícia žiadala o riešenie vzniknutej situácie Slovenskú správu ciet a Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre.Ako to dopadlo píšem v článku.

Levická cesta, Nitra - fotogaléria

Video



Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk