Kruhový objazd po Zoborom: minulosť, možné riešenie do budúcnosti, ako ním bezpečne prechádzať

Možné riešenia nevyhovujúceho kruhového objazdu v Nitre pod Zoborom

Križovatka pod Zoborom bola pôvodne postavená ako okružná križovatka s dvomi jazdnými pruhmi na okružnom páse. Jej stavebné usporiadanie je nevhodné, pretože umožňuje jazdu vozidiel po dotyčnici a pri vstupe do križovatky nenúti vodičov spomaliť. Zároveň križovatka bola riadená cestnou svetlenou signalizáciou, pričom dopravnými značkami bola prednosť v jazde vyznačená v smere na resp. od Bratislavy. Technická zastaranosť signalizácie, absencia južného obchvatu mesta a narastajúca intenzita cestnej premávky mali za následok, že na križovatke sa tvorili dlhé kolóny a v mnohých prípadoch musela premávku riadiť polícia.

Z uvedených dôvodov v novembri roku 2008 bola na predmetnej križovatke vykonaná zmena organizácie dopravy, v rámci ktorej sa realizovali drobné stavebné úpravy križovatky, vypli sa semafóry a bola zavedená prednosť v jazde štandardná pre klasické okružné križovatky tzn. prednosť majú vozidlá na okruhu, vozidlá vchádzajúc do križovatky musia dávať prednosť. Na tejto zmene by nebolo nič nezvyčajné pokiaľ by okružná križovatka nemala na okruhu dva jazdné pruhy. Problémom takejto okružnej križovatky je potreba realizovať prieplety medzi jazdnými pruhmi, pri ktorých vznikajú kolízne situácie.

Pôvodne mala byť táto zmena len dočasná na 5 rokov. Spočiatku to vyzeralo nádejne, komplexná prestavba križovatky sa dostala do uznesenia vlády. Rozhodovalo sa medzi tromi variantmi – mimoúrovňová križovatka, priesečná križovatka so semaformi a štandardná okružná križovatka. Favoritom sa stala priesečná križovatka so semaformi, napriek skutočnosti, že v jej tesnej blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve okružné križovatky a kombinácia dvoch rozdielnych systémov riadenia je v takomto prípade nevhodná. Nádej na akúkoľvek zmenu však zhasla po otvorení rýchlostnej cesty R 1 - tzv. južného obchvatu. Tranzit Bratislava – Banská Bystrica bol vyriešený a vnútromestská doprava zostala na vedľajšej koľaji. Ale aká je realita? Podľa posledného sčítania dopravy z roku 2015 prejde po ceste I. triedy č. 51 – ul. Chrenovská 18.814 vozidiel/24 hod., po ceste III/1661 – ul. Dobšinského 6.650 vozidiel/24 hod. a intenzita cestnej premávky narastá. V súvislosti s výstavbou automobilky sa na križovatke výrazným spôsobom zvýšila intenzita premávky, najmä počet nákladných vozidiel. Situáciu komplikuje aj fakt, že na kruhovom objazde sa križujú cesty až troch správcov – Slovenskej správy ciest, Nitrianskeho samosprávneho kraja a mesta, pričom správcovia v súčasnosti nemajú financie na riešenie.


Návrh na prerobenie križovatky z dielne Slovenskej správy ciest

Kruhový objaz pod Zoborom - návrh riešenia SSC


Menej náročné riešenie - turbo-okružná križovatka

Jedným z menej náročných riešení by bolo prestavať križovatku na tzv. turbo-okružnú križovatku. Ide o špeciálny typ okružnej križovatky s dvomi alebo viacerými špirálovito usporiadanými jazdnými pruhmi na okružnom jazdnom páse, do ktorého vstupujú tri alebo viacero ramien pozemných komunikácií. Špirálovité vedenie jazdných pruhov a ich fyzické oddelenie zabezpečujú plynulý prejazd križovatkou bez nutnosti zmeny jazdného pruhu s eliminovaním priepletov na okružnom jazdnom páse a krížnych kolíznych bodov pri výjazde. Takýto typ križovatky bude onedlho použitý aj v priemyselnom parku.

Turbo križovatka


Dovtedy ak chceme bezpečne prejsť križovatkou musíme dodržať tieto základné pravidlá.

Pravidlo č.1

V prípade ak vodič jazdí vo vnútornom jazdnom pruhu a chce opustiť križovatku, musí dať prednosť vozidlu jazdiacemu vo vonkajšom jazdnom pruhu. Táto povinnosť vyplýva z § 10 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávky, ktorý ustanovuje „Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.“

Pravidlo č.2

Vodič vozidla, ktoré vchádza do okružnej križovatky, na ktorej je prednosť v jazde vyznačená dopravnými značkami, musí dať prednosť vjazde vozidlám jazdiacim po okruhu. V tomto prípade je potrebné zdôrazniť, že musí dať prednosť vozidlám v oboch jazdných pruhoch, nielen vozidlu vo vonkajšom jazdnom pruhu. Táto povinnosť vyplýva z § 20 ods. 1 zákona o cestnej premávky, ktorý ustanovuje „Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“, je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim pohlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare..“

Pravidlo č.3

Nemenej dôležitým pravidlom je, že pri výjazde z okružne križovatky a pri preraďovaní sa z jedného pruhu do druhého pruhu je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Táto povinnosť vyplýva z § 30 ods. 5, ktorý ustanovuje „Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.“


A takto vyzeral kruháč pod Zoborom kedysi

Kruhový objaz pod Zoborom - historická foto Kruhový objaz pod Zoborom - historická foto



Zdroj: Nitralive.sk, Andrej Sitkey


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+5 # T. 2017-04-05 17:37
turbo-okruzna krizovatka mi pride ako zaujimave riesenie. A vodici su aj tak v tomto uzle zvyknuti na experimenty, tak preco to neskusit :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Ivan Čerešňák 2017-04-05 19:52
Kruhový objazd pod Zoborom, ale i na Štúrovej ulici (pri výjazde v smere na Kynek) sú svojim dopravným značením skutočnými „perlami“ nielen medzi nitrianskymi, ale križovatkami vôbec! Sú to (najmä organizačne) záludné nedorobky, na ktorých doslova zúri anarchia a bezprávie, kde vodiči (stručne vyjadrené) kľudne odbočujú vpravo i z ľavého pruhu a tí v tom pravou pokračujú ďalej – a zrážajú sa. Neviem prečo práve v Nitre je až takým problémom (na dvojpruhovom kruhovom objazde) štandardným dopravným značením jednoducho v pravom pruhu prikázať (!) ísť len po najbližšie výjazdové rameno – teda vpravo a v tom ľavom priamo a (prípadne, ak sú na výjazde dva jazdné pruhy) vpravo?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Vševedko 2017-04-05 21:27
Už niekoľko krát ste tu písali, že tam treba dať dopravné značky.Napíšte aké a alebo zverejnite fotografiu takého kruhového objazdu. Nech sa policajti inšpirujú :-).
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Karol 2017-04-05 23:52
Kedysi tam tie dopravné značky boli - neviem, aký účel malo, že ich dali preč. Pozri link:

https://goo.gl/maps/UHPhYpDSXH92

Prečo tieto značky z každého smeru odstránili? Tieto značky prikazovali (odporúčali? neviem...) jazdu v jednotlivých pruhoch.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-7 # Karol 2017-04-05 23:55
Takže nestalo by sa, že niekto by z vonkajšieho pruhu pokračoval po kruhovom, keďže značka hovorí, že musí kruhový opustiť pri prvom alebo druhom výjazde. Teraz kopa vodičov ide po vonkajšom pruhu kludne aj dookola a potom že sú tam nehody.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Ppc 2017-04-06 06:42
A aký je teda rozdiel v tom ak opustim na druhom, alebo až treťom? Prednosť tam platí stále rovnaká.
Jazdím tade denne , podľa situácie aj vo vnútornom, ale aj vo vonkajsom pruhu. Kolízie sú tam denne ,ale iba preto že si domýšlate niečo čo nie je v zákone. Stačí sa držať zákona a je to bez problémov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Samo 2017-04-06 14:37
Boli v podstate reálne iba odporúčacími značkami, pretože platili iba kym ste neprešli okolo tej značky Daj prednosť v zajzde a Kruhovy objazd (vidíte ich na foto vzadu), lebo od toho momentu platili bežné pravidlá pre kruhový objazd a to sú tie čo tu hore autor článku rozpísal.
Takže ten kto dovolil umiestniť ich tam tak spôsobil anarchiu lebo v prípade že došlo ku kolízii tak sa o ne vodiči a ani dopravný policajt ktorý nehodu vyšetroval nemohol opreť...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-9 # MichalD 2017-04-05 20:01
Hlavne uz niektory by sa mohli naucit pouzivat kruhace. Policajti by ich to mohli zacat ucit. Nie postavi sa do praveho a ide az tretim vyjazdom. Vsetci v pravom a to iste na Bratislavskej pri hypertesco. Tam to uplne pokazili tymi vyjazdami a ze to nieje kruhac ako ma byt.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+11 # K-PAX 2017-04-06 07:56
Cituj mi nejaký paragraf z vyhlášky o cestnej premávke, ktorý zakazuje jazdu v pravom jazdnom pruhu, ak nechceš opustiť kruháč na najbližšom výjazde. Ja si môžem jazdiť v pravom pruhu aj celý deň dokola a nikto mi nič nemôže. Problémom sú iba ľudia, ktorí sa nevedia správne preraďovať z ľavého do pravého jazdného pruhu, nevedia dávať prednosť, nevedia používať smerovky, neovládajú pravidlá cestnej premávky. To je celé.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # samajamad0 2017-04-06 19:20
Obmedzoval by si svojim spravanim plynulost cestnej premavky, bod L:

http://www.minv.sk/?priestupky-proti-bezpecnosti-a-plynulosti-cestnej-premavky
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Čermáň 2017-04-06 12:39
No tak kruháč pri hypertescu je omnoho väčšia pitchovina, ako ten pod Zoborom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Ccc 2017-04-05 20:46
Nože odcituj nejaký zákon ktorý pojednáva to čo tvrdíš?
Lebo inak klameš a ak máš vodičák mal by si zopakovať testy .
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Laco 2017-04-06 07:48
Ten turbo-kruhac sa mi paci. Kazdy pruh ma jasne stanovenu trasu a vyjazd. Kde konkretne v priemyselnom parku bude pouzity tento kruhac?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # K-PAX 2017-04-06 07:59
O čom je táto celá debata? Veď aj kruháč na Štúrovej má 2 jazdné pruhy a o ten je v poriadku? Tie kruháče majú zle vyriešené vjazdy a výjazdy, ale nevidím žiadny problém v tom, že majú 2 jazdné pruhy. Treba si naštudovať vyhlášku o cestnej premávke alebo si zopakovať autoškolu, ak s tým má niekto problém.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # dlhy 2017-04-06 09:53
Pri dodržiavaní pravidiel 1-3, ktoré sú uvedené v článku (a vyplývajú z citovaného zákona) bude križovatka normálne fungovať bez akýchkoľvek ďalších úprav.
A ak niekto nevie jazdiť, to žiadne technické riešenie neodstráni.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # chrenovcan 2017-04-06 13:04
Ľudia na Slovensku už chronicky neovládajú dve veci:

1/ "zipsovanie"
2/ jazdu vo viacerých pruhoch

Absolútne pri tom absentuje ich cit pre plynulosť a bezpečnosť.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # dlhy 2017-04-06 13:15
Trefa.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Hmmm 2017-04-06 13:51
Presne tak, ešte by som dodal, že hlavne nepozerajú na dopravné značky. Hneď za výjazdom z tohto Zoborského kruháča v smere na Mostnú máme dva jazdné pruhy, pričom je tam značka, že sa majú autá "zipsovať". Koľkokrát som tade šiel a všetci ako ovce v ľavom pruhu, pravý úplne prázdny.
Jazda vo viacerých pruhoch, tuto určite patrí jazda v meste, t.j. mnohí vodiči za to, že môžu v meste jazdiť v ktoromkoľvek pruhu jazdia kľudne vedľa seba a nezaradia sa, aj keď blokujú ostatných čo ich chcú predbehnúť. Tu už nedočítali zákon do tej časti, kde sa hovorí, že nemôže jazdiť v pruhoch tak, že bude blokovať ostatných vodičov, v Nitre bežná vec, nikto pred ním nikto za ním, ale on si ide vedľa iného auta veselo a je mu jedno, že blokuje iných, ktorí nemusia zdieľať jeho štýl jazdy
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Ivan Čerešňák 2017-04-06 21:36
K tomu prvému odstavcu - preto sú všetci v ľavom jazdnom pruhu lebo väčšina z nich nepozná predpisy (súbežná jazda v jazdných pruhoch, význam dopravnej značky C 3 Striedavé radenie), ďalej preto sú všetci v ľavom jazdnom pruhu, lebo takmer všetci z nich sú sebci, chcú byť v jazdnom pruhu, v ktorom (akože!) majú prednosť a tým pádom "svätý pokoj". Typické...
V tom druhom odstavci - to čo spomínate platí len pri súbežnej jazde. To - čo uvádzate je však nedostatok tohto ustanovenia zákona.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # K-PAX 2017-04-07 07:47
"takmer všetci z nich sú sebci, chcú byť v jazdnom pruhu, v ktorom (akože!) majú prednosť"

No oni tam nemajú AKOŽE prednosť, oni tam MAJÚ PREDNOSŤ!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Hmmm 2017-04-07 22:24
Ja som tu jazdu vedla seba nemyslel na kruhaci, ale na beznej ceste v meste. ana to sa to sebci hodi, lebo ide povedzme po Andreja Hlinku v lavom pruhu vedla auta v pravom pruhu a blokuje ostatne auta, cim porusuje predpisy. Ale videli by ste keby zatrubite ako by sa bil do prs, ze on vlavom v meste ist moze...Ale nmoze branit ostatnym ucastnikom cestnej premavky v jazde a ma sa za tym ucelom zaradit
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # K-PAX 2017-04-07 07:45
Ako vyzerá značka, ktorá hovorí, že sa majú autá "zipsovať"? Ak myslíš značku, ktorá oznamuje, ktorý jazdný pruh končí, a vodiči by sa mali zaradiť do toho druhého, tak to nie je o zipsovaní. Tu platí pravidlo, že ten čo sa chce zaradiť z jazdného pruhu, ktorý končí, do pruhu, ktorý pokračuje, dáva prednosť.
"Zipsové radenie" sa používa vtedy, keď je v jednom pruhu prekážka v jazde a nie keď sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného. Znova opakujem, nemýliť si pojmy a zopakovať si autoškolu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # johnnysp29 2017-04-07 09:00
Mal by si zrejme opakovať ty.
Dopravná značka C30 Striedavé radenie prikazuje zipsovanie na ceste.

Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # K-PAX 2017-04-07 10:09
sám si to napísal "ak je v jazdnom pruhu prekážka". čo to má spoločné s preraďovaním sa medzi jazdnými pruhmi v kruháči??? miešas jablká s hruškami.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # johnnysp29 2017-04-07 10:20
Jako tá značka je pri kruháči podľa teba na okrasu ?
Šak prekážka znamená že končí jazdný pruh pre boha.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # K-PAX 2017-04-07 11:31
a to si si z ktorého prsta vycucal takú kravinu??? :-D prekážka v jazde je pokazené auto, dopravná nehoda, cestári pri práci. ale nie keď sa štandardne zbiehajú jazdné pruhy. a presne toto nechápe 99 % ľudí. a presne pre toto sú kolízie na kruháčoch a vlastne všade. lebo si myslia že všade platí "zipsovanie" a pritom ini sú povinní dať prednosť. vidím že to moje odporúčanie zopakovať si autoškolu padlo na úrodnú pôdu :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # johnnysp29 2017-04-07 12:29
Pýtam sa znova.
Tá značka C30 Striedavé radenie je tam podla teba na okrasu ?

Vodič vozidla idúceho vo voľnom/priebežn om jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka (alebo sa jazdný pruh končí) preradenie do priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do priebežného jazdného pruhu pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom jazdnom pruhu.

http://auto.pravda.sk/poradna/clanok/26055-obchadzanie-prekazok-a-radenie-do-pruhov-maju-svoje-pravidla/

Zdroj: Vyhláška 9/2009 z.Z.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # K-PAX 2017-04-07 13:24
Ja nehovorím o tom aká tam je značka. Ja hovorím o tom, že "zipsové" radenie sa automaticky vyoužíva, iba ako je na ceste prekázka, nie keď sa končí jazdný pruh.
Ak sa zbiehajú dva jazdné pruhy a je tam súčasne ešte aj značka C30 tak potom platí samozreme "zipsovanie".
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Hmmm 2017-04-07 22:26
KPax vsak si potvrdil teraz co pisal johnny a pisal dobre. Ta znacka znamena,ze sa maju auta radit striedavo do druheho jazdneho pruhu
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # jozefdub 2017-04-07 09:31
S tým, že by si mal ísť naspäť do autoškoly sa nemusíš zmieňovať takto verejne. Je to tvoj osobný problém. Keď však chceš odborne diskutovať tak by si mal zvážiť svoje argumenty. Radím ti prečítaj si veľmi podrobne osmičku zákon a devinu - jeho prílohu a potom sa zapájaj do diskusie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # K-PAX 2017-04-07 10:10
ty si prečítaj ešte raz čo som napísal. a potom ešte raz a znova a znova. a snáď to raz pochopíš.. aj keď ty asi nie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Pedro20 2017-04-06 14:17
V topolčanoch je to už 10 rokov
spíme tu !
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Samo 2017-04-06 14:40
Fungovalo by to za predpokladu, že jeho priemer by bol dostatočne veľké - väčší ako je teraz ;-) !
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # je tam znacka c30 2017-04-11 21:08
https://drahovsky.blog.sme.sk/c/201297/Striedave-radenie-zips-na-Slovensku.html
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Martin333 2017-04-19 00:00
no a to kedysi byvala na tom nitrianskom "malom kruhaci" este aj benzinova pumpa a po strane na parkovisku konecna autobusovej linky.... proste parada, vsetko, co sa len da, na jednej takej peknej krizovatke. ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť