Mesto rokuje s Arrivou o zdieľaných bicykloch, prečo ešte nie sú vonku?

Zdieľané bicykle boli v Nitre spustené v roku 2017 ako výsledok spolupráce medzi Mestom Nitra a Arrivou

V roku 2018 sa v uliciach Nitry objavili zdieľané bicykle dňa 30. marca. Tento rok sme sa zatiaľ nedočkali aj keď počasie nám praje. Kde je problém?

Zdieľané bicykle boli v Nitre spustené v roku 2017 ako výsledok spolupráce medzi Mestom Nitra a Arrivou. Za prvé dve sezóny sa do systému arriva bike zaregistrovalo takmer 11 000 užívateľov a bicykel si spolu požičali 32 000-krát. Najpopulárnejším stanovišťom bol Mestský park.

Tento rok však nastal problém nakoľko v rozpočte nie sú vyhradené peniaze a Arriva bez dotácie bicykle von nedá. V zmluve medzi Mestom Nitra a Arrivou sa píše (skrátené): Mesto Nitra môže poskytnúť prevádzkovateľovi finančné prostriedky formou dotácie na prevádzku služby v príslušnom roku počas trvania zmluvy, za podmienky schváleného rozpočtového krytia v rozpočte na príslušný kalendárny rok.

Mesto Nitra bude teda musieť nájsť financie na dotovanie zdieľaných bicyklov. Stále nie je známy termín uvedenia bicyklov do prevádzky. "Dnešné rokovania s Arrivou priniesli pokrok v téme pokračovania bikesharingu. Presné časové údaje, kedy by sa zdieľané bicykle mali v tejto sezóne vrátiť do ulíc Nitry, ešte nie sú známe, pretože detaily fungovania služby si ešte dopravca a mesto musia doladiť na ďalších stretnutiach. O posune v téme budeme informovať," informoval portál Nitralive.sk hovorca mesta Tomáš Holúbek.

Podľa môjho názoru je takýto postup veľmi zlou reklamou pre Arrivu. Ako občan som vnímal zavedenie bicyklov ako službu pre obyvateľov. Spomínali sa počiatočné náklady mesta na spustenie tejto služby, určite si však nikto neuvedomoval, že by mohol nastať problém s financovaním v ďalších rokoch. Služba nie je zadarmo a do budúcnosti by malo Mesto Nitra uvažovať o sprevádzkovaní vlastných bicyklov. Predišli by sme ďalším problémom a potrebám rokovať. Ubližuje to len a len obyvateľom/návštevníkom. Arriva v Nitre podniká roky, má zmluvne zabezpečený zárobok. Zdieľané bicykle by nemali byť prostriedkom na vyjednávanie s mestom. Očakával by som prevádzku bicyklov aj bez dotácie od mesta. Zmluva neobsahuje podmienku, že na spustenia služby je potrebná dotácia. Od Arrivy to beriem ako vypočítavosť. V roku kedy sa rozhodne o dopravcovi na ďalších 10 rokov je to dosť odvážne...



Zdroj: Nitralive.sk



Komentáre  

+1 # Nostradamus 2019-04-12 14:50
K tomuto vydieraniu iba využívajú úradníkov, ktorí im dotáciu tak či tak odklepnú.

Zdielané bicykle/kolobež ky/autá majú byť komerčné projekty bez dotácii.

Žiaľ, mladým komunistom, zdieľaná ekonomika zatiaľ nič nehovorí. "Problémy" sa snažia riešiť dotáciami, reguláciami a zákazmi, ako ich predchodcovia.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Vladimír Š. 2019-04-12 19:14
Z čoho vychádzaš pri tvrdení, že zdieľané bicykle majú byť komerčným projektom? Funguje to tak niekde vo svete vôbec? Pýtam sa - s istotou totiž neviem, ale skôr pochybujem.

Ak by prevládol názor, že si zdieľané bicykle majú na seba zarobiť, bude to ešte životaschopný projekt? Sú ľudia pripravení platiť za jedno požičanie bicykla napr. tri eurá?

Vidím to ako priestor na diskusiu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Igor Hubinský ml. 2019-04-15 15:22
Ako komerčný projekt, v zmysle niečo za niečo, obvykle reklamný priestor za prevádzku systému, to vo svete funguje (napríklad NYC a Citibank či Paríž a JCDecaux).
Ale funguje to aj bez zapojenia komerčných subjektov, keď systém bicyklov zabezpečuje samo mesto, napríklad Viedeň.
Ten druhý systém sa mi páči viac. A úplne najviac sa mi páči mesto, ktoré mestskú cyklistiku podporuje aj inými opatreniami, než je prenájom bicyklov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Nostradamus 2019-04-17 10:45
Znova sa jedná o nedobrovoľné využívanie peňazí daňových poplatníkov a prerozdeľovanie ich kapitálu. Vytváranie korupcie, neefektivity (wifi lavičky), byrokracie (niekto sa tomu musí na úrade venovať) a neriešenie iných primárne dôležitejších vecí.

Pokiaľ po tom nie je dopyt zo strany komerčných prevádzkovateľo v, tak prečo to má mesto umelo vytvárať? Je to podobné ako s dotovanou MHD. Cez stromy nevidíme les. Bez dotácie a s reálnou cenou lístka, by sa nám prirodzene otvárali nové možnosti individuálnej dopravy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Igor Hubinský ml. 2019-04-17 12:43
Nostradamus, vždy sa jedná o nedobrovoľné využívanie peňazí daňových poplatníkov:) Teda vždy, keď peniaze použije mesto alebo štát, sa nájde časť ľudí, ktorá s tým či oným využitím súhlasiť nebude. A je to ok.
Ja osobne zastávam názor, že zaistenie mestskej dopravy (autobusy, metro či bicykle) by malo byť povinnosťou mesta a nemalo by sa prenechávať súkromným subjektom. Verejnoprávnymi entitami je doprava zaisťovaná napr. v Londýne, čo je nepomerne komplikovanejší systém, než ten nitriansky. Rozumiem tvojmu odporu, ale myslím, že vychádza z predpokladu nevyhnutnej netransparentno sti. Tá však nie je s prevádzkou dopravných systémov spojená neodlučiteľne (a určite nie s prevádzkou tak triviálneho systému, ako je prenájom bicyklov v Nr). Je to o ľuďoch, o tých, ktorí systém riadia, a o tých, ktorí na riadenie dozerajú.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+9 # Felix 2019-04-13 00:12
Pán Michal, osobne považujem projekt zdielané bicykle prostredníctvom Arrivy za nešťastné riešenie. Žiadanie dotácie vo výške 100.000,- eur je od spoločnosti úžernícke vydieranie. Ak spoločnosť Arriva neprevádzkuje zdielané bicykle, Mesto Nitra je povinné vyrúbiť daň za užívanie verejného priestranstva. Mám zato aby Mesto Nitra spoločnosti Arriva nevyplatilo žiadnu dotáciu na zdielané bicykle, vypovedalo zmluvu a realizovali zdielané bicykle vo vlastnej réžii prostredníctvom založenia mestskej parkovacej spoločnosti, ktorá bude mať na starosti aj zdielané bicykle.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # orim 2019-04-13 08:58
Osobne vzhľadom na to kto je primátor považujem toto za veľmi nepodarené divadlo s prekvapujúcim koncom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Felix 2019-04-14 14:29
Pán Michal, pod číslom 5 Na Hviezdoslavovej triede pribudne v 2 fázach vyše 400 bytov, som Vám nechal odkaz riešenia dopravy
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+8 # Igor Hubinský ml. 2019-04-15 15:09
Za dve sezóny boli bicykle použité 32.000 krát. Ak by aj boli za celý rok 2019 použité práve toľkokrát (čo sa pravedpodobne nestane), tak pri dotácii 100.000 Eur, o ktorú žiada Arriva podľa MY, by bola dotácia zo strany mesta na jednu jazdu 3 eurá. To je absurdne moc.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť