RegioJet uspel v boji o autobusovú licenciu na linke Bratislava – Nitra - Banská Bystrica. Ministerstvo dopravy vo všetkých bodoch vyhovelo odvolaniu RegioJetu proti rozhodnutiu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) neudeliť RegioJetu licenciu. Ministerskí úradníci skritizovali okrem iného aj to, že do licenčného konania neoprávnene a nad rámec svojich právomocí zasiahlo mesto Nitra a tiež komerční dopravcovia. Ministerstvo svojím rozhodnutím potvrdilo, že jediný, kto postupoval presne v súlade so zákonmi Slovenskej republiky, bol Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK). Ten v januári 2015 licenciu spoločnosti RegioJet vydal a následne čelil trestnému oznámeniu, že porušil zákon.

„To, že ministerstvo dopravy na 100 percent vyhovelo nášmu odvolaniu, vnímame ako obrovské víťazstvo,“ reaguje na rozhodnutie ministerstva dopravy majiteľ spoločnosti RegioJet Radim Jančura. „Sme jasní víťazi sporu so županmi Belicom a Frešom a primátorom Dvončom. Porušili slovenské zákony, konali zjavne klientelisticky a tiež šli proti verejnému záujmu a potrebám svojich obyvateľov. Preto ich znovu vyzývam, aby opustili verejný priestor. Pokiaľ tak neučinia do Valentína 14.2 2015, použijem všetky prostriedky, aby niesli nielen politickú, ale i trestnoprávnu zodpovednosť za nezákonné správanie sa od ich vstupu do politiky,“ dodáva Radim Jančura.


“Vyzývam týmto občanov, aby mi naďalej prinášali podnety na nezákonné konanie týchto politikov, hlavne v oblasti klientelizmu a korupcie. Už teraz mám dokumenty, ktoré môžu viesť k obžalobe dvoch z troch týchto politikov,” vraví Radim Jančura.


Tiež si prečítajte

RegioJet prvý krát posilňuje spoje z Nitry do Bratislavy
Billbordy RegioJetu z Nitry neodstránia, rozhodol prokurátor

Portál Nitralive.sk ako prvé médium v Nitre poukázalo na billboardy RegioJetu v Nitre poukazujúce na korupciu a klientelizmus



Prečítajte si podrobnosti k rozhodnutiu Ministerstva dopravy

Ministerstvo dopravy potvrdilo, že BSK v konaní niekoľkokrát závažne pochybil, na čo vo svojom odvolaní spoločnosť RegioJet upozorňovala. K zrušeniu rozhodnutia a na nové prejednanie konania ministerstvo pristúpilo z nasledujúcich dôvodov:

1) v prípade udeľovania licencie pre diaľkovú autobusovú dopravu je nesúhlasné stanovisko mesta irelevantné – pre Nitriansky samosprávný kraj (NSK) aj BSK bol napriek tomu nesúhlas Nitry hlavným dôvodom zamietnutia licencie. Takúto prax ministerstvo dopravy odmieta.

„Mesto Nitra je príslušný dopravný správny orgán iba v mestskej doprave a nie na udelenie dopravnej licencie pre pravidelnú diaľkovú autobusovú dopravu. (…) Skutočnosť uvádzaná mestom Nitra, kde sa odvolávajú na platný plán dopravnej obslužnosti, ktorý nedefinuje potrebu navýšenia obslužnosti územia, je prekročením právomoci mesta Nitra ako dopravného správneho orgánu, pretože (…) tento plán mesto Nitra zostavuje iba pre mestskú dopravu a pre autobusové linky vykonávané vo verejnom záujme,“ uvádza sa v rozhodnutí ministerstva dopravy (viď Príloha: bod 4, str. 9).

2) nesúhlasné stanovisko dotknutého dopravného správneho orgánu musí byť podložené podrobnou analýzou – mesto Nitra a Nitriansky samosprávny kraj odmietli vydať licenciu svojvoľne bez toho, že by sa ich nesúhlas opieral o relevantné a odôvodnené argumenty. Tým porušili slovenské zákony. „V prípade nesúhlasu ostatných dopravných správných orgánov z dôvodu, že ide o súbeh s dotovanou linkou na základe zmluvy o službách, dopravný správný orgán by si mal vyžiadať od dotknutých dopravných správných orgánov podrobnú analýzu, že by schválienie autobusovej linky závažne ovplyvnilo životaschopnosť inej linky (…). Nesúhlasné stanovisko nemôže byť vydané na ľubovôli dopravného správneho orgánu, ale na základe podrobnej analýzy,“ upozorňuje vo svojom rozhodnutí ministerstvo (viď Príloha: bod 5, str. 9).

3) stanoviská komerčných dopravcov sú v licenčnom konaní neprípustná – NSK priložil k svojmu zamietavému stanovisku tiež vyjadrenie Doprava Arriva Nitra a Viliam Turan Turancar napriek tomu, že na riadenie nesmú mať komerční dopravcovia žiadny vplyv.

„Rozhodnutie o udeleni dopravnej licencie sa preto nemôže opierať o názory iných dopravcov, ktorí v podnikateľskom prostredí nebudú nikdy súhlasiť so zavedenm konkurenčnej linky,“ uvádí v rozhodnutí ministerstvo dopravy (viď Príloha: bod 2, str. 8).

4) BSK nerozhodol konanie v zákonných lehotách (tj. do 30 dní, vo výnimočných prípadoch do 60 dní) a tým porušil jednu zo zásad správneho konania – konkrétne zásadu rýchlosti konania (viď Príloha: bod 6, str. 9-10).

5) BSK nedal spoločnosti RegioJet možnosť vyjadriť sa k nesúhlasu NSK, k spôsobu získania podkladov a prípadne navrhnúť ich doplnenie – tým došlo k porušeniu práv spoločnosti RegioJet (viď Príloha: bod 7, str. 10).

6) BSK sa v odôvodnení rozhodnutia, v ktorom vydaní licencie zamietol, vôbec nevyrovnal s námietkami spoločnosti RegioJet – tým došlo k porušeniu práv spoločnosti RegioJet (viď Príloha: bod 8, str. 10-11).

7) procesné pochybenia BSK pri určení účastníkov konania – BSK označil Trnavský samosprávny kraj, Nitriansky samosprávny kraj a Banskobystrický samosprávny kraj ako účastníkov konania. Zo zákona je však účastníkom konania iba žiadateľ o licenciu, v tomto prípade RegioJet (viď Príloha: bod 3, str. 8).

8) procesné pochybenia BSK pri začatí správneho konania – podľa zákona mal BSK dotknuté kraje len požiadať o stanovisko k udeleniu licencie, nie im oznamovať začatí správneho konania í (viď Príloha: bod 1, str. 7).



Kladné stanovisko NSK k udeleniu licencie na prevádzku novej linky Bratislava - Nitra - Banská Bystrica

RegioJet - kladné stanovisko NSK




Zdroj: Nitralive.sk, STUDENT AGENCY holding, a.s.