Čím všetkým musí disponovať učiteľ, aby vedel zaujať študenta v dnešnej digitálnej dobe? Aké schopnosti a zručnosti má mať študent pedagogickej fakulty? A ako bude vyzerať vyučovanie v čase, keď bude terajší študent učiteľom? Odpovede na tieto otázky sa snažili nájsť pedagógovia i študenti v projekte „Škola na dotyk Univerzita“.

„Budúci učitelia sa musia stať rovnocennými partnermi so žiakmi, ktorých budú pripravovať,“ vyjadril svoje presvedčenie Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB. V zmysle tejto myšlienky sa nieslo celé stretnutie, ktoré sa uskutočnilo na Katedre matematiky Univerzity Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre v stredu 12. novembra 2015. UKF v spolupráci s organizáciou EDULAB vytvorila pre študentov projekt, ktorý im má pomôcť dohnať deficit v ovládaní technológií ešte počas svojho štúdia. To im pomôže prísť do praxe technologicky zdatní.

„Musíme hľadať také možnosti, aby sme vytvorili, čo najlepšie podmienky pre študentov počas štúdia a tento projekt nám vyšiel veľmi v ústrety,“ povedal v úvode Ľubomír Zelenický, rektor UKF.


Konferencia pozostávala z dvoch etáp. V prvej sa snažili prednášajúci povedať študentom, ako by mali rozmýšľať nad svojím povolaním. Dbať by pri ňom mali na jednotlivca, nie na univerzálny typ študenta. Učiteľ má pomáhať žiakom sa rozvíjať.

Škola na dotyk - UKF Nitra


V minulosti sa využívala metóda mechanického zrepodukovania učiva, pomocou technológií sa to však môže zmeniť. Pri vyučovaní matematiky pedagóg často pracuje s abstraktnými konceptami, ktoré sú pre žiakov náročné na pochopenie. A tak môže učiteľ aplikovať metódu názornosti. Napríklad pri riešení geometrických úloh, bez toho, aby bolo potrebné zdĺhavo kresliť po tabuli. Pridanou hodnotou je interaktivita. Kedy si učiteľ a žiak môže meniť parametre zadania.

„Mnohé naše matematické predstavy sú bez dynamického nazerania nepresné a často skreslené. Pri náročných matematických pojmoch a vzťahoch potrebujeme vidieť, o čom sa učíme. Dotykové technológie umožňujú aplikovať princíp názornosti na novej, interaktívnej a dynamickej úrovni a objavovať matematické objekty a také vzťahy medzi nimi, ktoré by boli v tradičnom vyučovaní skryté, či nedostupné,“ vysvetľuje Soňa Čeretková z Katedry matematiky UKF.



Druhá časť pozostávala z praktického seminára, na ktorom sa zúčastnili budúci učitelia matematiky. Ich úlohou bolo pomocou tabletu nahrať komentár k vybranému matematickému alebo geometrickému javu. Cieľom zadania bolo precvičiť si formulovanie matematických myšlienok a zároveň ukázať vlastné pochopenie témy.

Škola na dotyk - UKF Nitra


Fotogaléria


Video




Zdroj: Michaela Barnová, Nitralive.sk