Náš kraj sa stáva viac a viac závislým od automobilového priemyslu. Svedčí o tom aj štruktúra najnovších realizovaných investícií v roku 2017. V uvedenom roku sa dokončila realizácia ôsmich investičných zámerov, pričom v polovici prípadov išlo o rozšírenie už existujúcej výroby. Celková výška investícií presiahla 67,3 milióna eur, ale až 65 miliónov, teda 97% z celkovej sumy, išlo do výroby spojenej s automobilovou výrobou. Taktiež z počtu 739 plánovaných pracovných miest je 619 v automobilovom sektore. Investície išli do Topoľčian, Levíc, Vrábel, Komárna a Zlatých Moraviec, čo posilňuje previazanosť celého Nitrianskeho kraja na automobilový priemysel. A to ešte pred spustením závodu Jaguár Landrover.

Podľa odhadov ekonómov spustenie Jaguáru Landroveru spôsobí, že od automobilovej výroby sa primárne i sekundárne stane závislým až 70 percent slovenského hospodárstva. Ďalšie rozširovanie tohto segmentu hospodárstva nie je v záujme Slovenska. Hľadanie nových investícií je veľmi potrebné, mali by však smerovať do využívania najnovších technológii a kreatívneho priemyslu alebo do zhodnocovania domácich surovín a produktov. V tomto zmysle sme aj informovali zástupcu štátnej agentúry SARIO, ktorý nás o realizovaných investíciách za rok 2017 informoval v Komisii regionálneho rozvoja a územného plánovania, kde sme ho pozvali.

Ako problematické tiež vidíme, že doteraz nebolo možné zistiť reálny dopad nitrianskeho priemyselného parku Sever na životné prostredie. Každá nová investícia sa posudzuje individuálne, bez spojitosti s už jestvujúcimi podnikmi. Nevieme, ako sa jednotlivé negatívne dopady navzájom násobia a akú záťaž prinášajú životnému prostrediu. Doba, keď sme sa nekriticky tešili z každého nového investora, je už za nami. Prišiel čas na zodpovedné uvažovanie prekračujúce štvorročné volebné obdobie, ba aj obdobie jedného ľudského života.

Tabuľka: SARIO
Automobilový priemysel 2017



Zdroj: Daniel Balko pre Nitralive.sk