Ako sa Nitriansky kraj dostáva do závislosti od automobilovej výroby

V uvedenom roku sa dokončila realizácia ôsmich investičných zámerov, pričom v polovici prípadov išlo o rozšírenie už existujúcej výroby

Náš kraj sa stáva viac a viac závislým od automobilového priemyslu. Svedčí o tom aj štruktúra najnovších realizovaných investícií v roku 2017. V uvedenom roku sa dokončila realizácia ôsmich investičných zámerov, pričom v polovici prípadov išlo o rozšírenie už existujúcej výroby. Celková výška investícií presiahla 67,3 milióna eur, ale až 65 miliónov, teda 97% z celkovej sumy, išlo do výroby spojenej s automobilovou výrobou. Taktiež z počtu 739 plánovaných pracovných miest je 619 v automobilovom sektore. Investície išli do Topoľčian, Levíc, Vrábel, Komárna a Zlatých Moraviec, čo posilňuje previazanosť celého Nitrianskeho kraja na automobilový priemysel. A to ešte pred spustením závodu Jaguár Landrover.

Podľa odhadov ekonómov spustenie Jaguáru Landroveru spôsobí, že od automobilovej výroby sa primárne i sekundárne stane závislým až 70 percent slovenského hospodárstva. Ďalšie rozširovanie tohto segmentu hospodárstva nie je v záujme Slovenska. Hľadanie nových investícií je veľmi potrebné, mali by však smerovať do využívania najnovších technológii a kreatívneho priemyslu alebo do zhodnocovania domácich surovín a produktov. V tomto zmysle sme aj informovali zástupcu štátnej agentúry SARIO, ktorý nás o realizovaných investíciách za rok 2017 informoval v Komisii regionálneho rozvoja a územného plánovania, kde sme ho pozvali.

Ako problematické tiež vidíme, že doteraz nebolo možné zistiť reálny dopad nitrianskeho priemyselného parku Sever na životné prostredie. Každá nová investícia sa posudzuje individuálne, bez spojitosti s už jestvujúcimi podnikmi. Nevieme, ako sa jednotlivé negatívne dopady navzájom násobia a akú záťaž prinášajú životnému prostrediu. Doba, keď sme sa nekriticky tešili z každého nového investora, je už za nami. Prišiel čas na zodpovedné uvažovanie prekračujúce štvorročné volebné obdobie, ba aj obdobie jedného ľudského života.

Tabuľka: SARIO
Automobilový priemysel 2017



Zdroj: Daniel Balko pre Nitralive.sk



Komentáre  

+3 # patenty 2018-05-01 00:22
Vážený pane,
automobilový priemysel a konkrétne výroba automobilov je výroba s veľmi vysokou pridanou hodnotou. To sa nedá napríklad povedať o čipových kartách ktoré už jedna firma v priemyselnom parku v Nitre vyrábala a potom s tým prestala. Nehovoriac o tom že v blízkej budúcnosti bude všetko vo svete smerovať od hybridov ku autonómnym elektromobilom s radarmi ktoré budú oveľa bezpečnejšie ako všetky autá na cestách doteraz, a to aj pre chodcov. A práve tie sa majú o 10-15rokov na Slovensku začať masovo vyrábať. A veľké spoločnosti budú čoraz viac presúvať výrobu na Slovensko, lebo sa im to oplatí čím ďalej tým viac. A aj keby prišla nejaká kríza, slovenský priemysel to vôbec nepocíti lebo rušiť výrobu budú kvôli vysokým nákladom najprv v zahraničí. Takže viac ľudí bude mať na Slovensku prácu, budú tlaky na zvyšovanie platov, bude viac odvodov do štátnej kasy, štát bude bohatší čo určite pocítia aj občania na Slovensku. Asi tak.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-8 # dlhy 2018-05-01 06:38
Mám sa nachystať, že o tých 10-15 rokov tu na Slovensku, konkrétne v Nitre, nastane raj na zemi?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Ccc H8 2018-05-01 20:13
Citovanie dlhy:
Mám sa nachystať, že o tých 10-15 rokov tu na Slovensku, konkrétne v Nitre, nastane raj na zemi?

No ak sa dostane národ k moci tak asi aj áno. A taký ako ty zhnijú v base predpokladám.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # dlhy 2018-05-01 23:18
Rozmýšľam kto je väčší hlupák.
Či ten, kto dokáže písať takéto idiotské komentáre alebo ten, kto takému komentáru dokáže dať plus.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Ccc H8 2018-05-02 06:03
Preto že človek "sníva" o zodpovedných politikoch a uradnikoch a preto že si myslí, že práve tam by sa mala posunúť spoločnosť je pánom poslancom nazvaný hlupákom. Gratulujem. Toto fakt posúva diskusiu. Za vlastny názor nazývať čitateľov hlupákmi. A aj toto je jedna z vecí pre ktorú by sa tak malo diať.
Škoda mrhat čas na takýchto. Spoločnosť ešte nie je pripravená. :sad:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-7 # dlhy 2018-05-02 06:53
A kde je tam ten "vlastný názor"?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # kari rohož SIEŤ 2018-05-01 07:25
Tak toto je poriadne vlhký sen. Ako by som počul istého odborníka zo Zlatých Moraviec. Stavebníctvo a automobilový priemysel sú najcitlivejšie segmenty na výkyvy, aký sme zažili v roku 2008. A že nás niečo také čaká, je viac než isté.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # T. 2018-05-01 08:34
Montazne haly rozhodne vysoku pridanu hodnotu nemaju. Na to by tu musel byt aspon nejaky vyvoj a nic take tu nie je. Rychlejsie ako to postavili to rozoberu a pojdu inam, ak sa im nebude pacit. Montovat za pasom moze ktokolvek, ale robit vyvoj nie. 1000 robotnikov prepustis a naberies lahko niekde inde. Vyvoj len tak lahko neprestahujes, lebo zo 100 vyvojarov ti 70 povie, ze si najde nieco ine a mozes zacat budovat cely tym odznova, co stoji mnozstvo penazi a casu.

Dalsou vecou je, ze vsadit vsetko na jedno odvetvie je cesta do pekla. Detroit by vedel rozpravat.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Marek1990 2018-05-01 19:39
Fabrika za 1.3 miliardy euro je montazna dielna? no ok :lol:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # T. 2018-05-01 19:48
Tak prezrad, co to je? Co sa tam bude robit? Montovat diely, ktore budu privezene z inych fabrik (v lepsom pripade slovenskych) a vyvinute povacsinou mimo Slovensko. Takze ano, je to "montazna dielna".
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # patenty 2018-05-02 18:59
ty počuj, ty chceš zo Slovenska vyvážať ropu ked tu nie je? Alebo chceš vyvážať porsche cayenne a jaguáre? Tak čo vlastne chceš vyvážať? Vajcia? Cukor? Čokoládu?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # T. 2018-05-02 20:01
Treba vyvazat napady a riesenia. To je to, za co sa najviac plati! Zmontovat a exportovat Jaguar dokaze kazde "pako" a dostane za to 900 Euro mesacne. Ale vymysliet a vyvinut Jaguar chce trochu viac inteligencie a za to sa platia tisice Eur. Obrazne povedane, tisic ludi za pasom vyprodukuje menej ako stovka vyvojarov. Pretoze jedna hodina za pasom stoji 10 Euro, ale jedna hodina vyvoja pod 50 Euro neklesne. A to sa vola produktivita prace. Preto maju Nemci v priemere vyssiu produktivitu prace ako my (a platy), aj ked robia menej hodin do tyzdna. Pretoze maju vyssie zastupenie vyvoja a menej montaze. Pokial si toto politici neuvedomia, resp. nezacnu sa podla toho riadit, nikdy nedobehneme zapad. Ale pre nich je lepsie hodit sem jednu montovnu, ako docielit, aby sem prisiel vyvoj. A vidim, ze lud im to zerie. Tak preco by to nerobili.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # patenty 2018-05-03 22:51
To akože chceš presunúť teraz všetkých vývojárov sveta na Slovensko? Alebo si myslíš že tu vývojári vôbec neexistujú ? Spinea, Eset, Aeromobil, ti nič nehovoria?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # T. 2018-05-04 06:56
vidim, ze zostanes stale len za tym pasom, ked nevies chapat ani pisany text. Kto tu pise o vsetkych vyvojaroch sveta? Krok za krokom treba smerovat od vyroby k vyvoju a vyskumu. No pride mi tu ako diskutovat so simpanzom. Radsej pokracuj v utahovani skrutiek, aby si si zarobil aspon tych 600 Euro.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # patenty 2018-05-05 19:30
ja za pásom nerobím ja programujem robotov a plc systémy, na rozdiel od teba, sa učíš zoraďovať zatiaľ iba písmená abecedy v tejto diskusii. nauč sa najprv logicky uvažovať a potom sem píš.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # kari rohož SIEŤ 2018-05-01 21:21
Čo čumíš človeče??? Je predsa doba kešu a transferov vo vládnych aerách.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # dlhy 2018-05-02 06:56
Fabrika na zmontovanie áut je naozaj montážna dielňa.
Bez ohľadu na to ako je veľká a koľko stála jej výstavba.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # patenty 2018-05-03 22:54
Vážený pane Dlhy,
žačni už konečne problémy riešiť najprv u seba a rieš najprv svoje dlhy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-5 # dlhy 2018-05-04 08:22
Ďalší internetový Rambo.
O aké dlhy ide? Nože napíš.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Jožko zo SMERU 2018-05-04 11:04
Ale Miloš dobre vieš, že nejaké dlhy ste mi s Ferdom nechali tak teraz nepíš, že o ničom nevieš
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # modrý bycigel 2018-05-04 12:49
Teraz si mu to Jožko dal za rovných 10 bodov - medzi okále.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # dlhy 2018-05-04 15:13
A čože dal?
Skús konkrétne.
Lebo tieto prihlúple a primitívne všeobecné pindy, ktorými sa tu navzájom pri tomto štekaní povzbudzujute, sú normálne zmýšľajúcemu človeku leda na smiech.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # hupaci kon 2018-05-03 11:17
...kazda doba potrebuje nieco ine a preferuje ine vyrobky...ak ma trh zaujem o auta, tak preco ich nevyrabat...ak o 15 rokov bude poziadavka na hupacie kone, tak ich budeme vyrabat... :lol: ...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # T. 2018-05-03 14:33
Ale zalezi, kde v hierarchii celeho zivotneho procesu vyrobku sme. Ci naspodku, ako lacny prvok, cize montaz, alebo hore, ako drahy prvok, cize vyvoj, manazment a pod. Je uplne jedno co sa bude produkovat. Ci auta, alebo tie hupacie kone. Treba tu mat pracu s vysokou pridanou hodnotou.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # hupaci kon 2018-05-03 18:54
...presne tak...zivotny cyklus vyrobku (PLC) je planovany na urcity casovy horizont (vyvoj, zavadzanie, rast, zrelost a pokles)...potom sa vyraba nieco ine, bud sa povodny vyrobok inovuje alebo sa zacnu vyrabat tie hupacie kone na fotovoltaiku... pocas jednotlivych cyklov si nieco zamestnanci osvoja...preto ani takato vyroba nie ja na zahodenie...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # T. 2018-05-03 19:47
Ziadna skusenost nie je na zahodenie. Ale 4 automobilky su na zapadne Slovensko az dost. Nemalo by sa vsadzat vsetko na jednu kartu

A ani ten vyvoj tu nevidim. Zisk za tie auta ide uplne niekam inam a na Slovensku zostanu len tie mizerne robotnicke vyplaty.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Hmmm 2018-05-04 18:39
Ani tie nie. By ti mohli PSA Trnava rozpravat, to je najhorsia automobilka v SR. Najviac vsetko skrtia. Aj pretk vsetci schopni ludia im odtial usli do Jaguaru. PSA je to srbsky masaker
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť