Mesto Nitra chce zmeniť podmienky fungovania letných terás na pešej zóne

Po novom budú môcť podnikatelia terasy automaticky rozložiť od 1. apríla a nechať ich vonku až do konca novembra

Fungovanie letných terás na pešej zóne v Nitre by sa mohlo tento rok zmeniť. Mestská rada schválila nové pravidlá pre letné terasy, tento zámer musia ešte schváliť poslanci na rokovaní mestského zastupiteľstva, ktoré sa koná dňa 25. apríla.

"Po starom dátum, kedy mohli prevádzky rozložiť terasy, určovali každý rok poslanecké uznesenia. Tie sa často schvaľovali v máji alebo v júni, kedy už slnko hrialo na plné obrátky. A tak kým v iných mestách už terasy fungovali, Nitrania sa ponosovali, že si ešte stále nemôžu vychutnať kávu či zmrzlinu vonku na vzduchu," píše sa v správe, ktorá nám poslal hovorca mesta.

Materiál, ktorý teraz mesto Nitra pripravilo, takýmto situáciám zabraňuje. Po novom budú môcť podnikatelia terasy automaticky rozložiť od 1. apríla a nechať ich vonku až do konca novembra.

"Priestor pre letné terasy navyše rozširujeme prakticky pre celú centrálnu mestskú zónu. Terasy budú nielen na Pešej zóne, ale na priľahlých uliciach, napríklad Radlinskej, Farskej, letné terasy tiež budú môcť mať aj prevádzky umiestnené vo vnútorných dvoroch," informoval viceprimátor Daniel Balko.


Odpustenie poplatkov

Majitelia kaviarní a reštaurácií dostanú od mesta aj darček v podobe odpustenia jedného poplatku – namiesto doterajších dvoch poplatkov zaplatia po novom už iba nájomné za užívanie pozemkov pod letnou terasou. Mesto ale na oplátku chce od podnikov s letnými terasami, aby v období rozloženia terás uskutočnili aspoň dve podujatia, napríklad koncerty, diskusie či ochutnávky vín. Ich povinnosťou bude produkcie hlásiť oddeleniu kultúry na mestskom úrade – a to iba z praktického dôvodu, aby sa napríklad nestalo, že veľa prevádzok bude chcieť zorganizovať rôzne produkcie v rovnakom termíne.

"Prevádzkovateľom letných terás vieme pomôcť aj tak, že za nich zaplatíme poplatky pre SOZA – vysporiadame tak za nich všetky autorské poplatky. Chceli by sme, aby sa podnikatelia zapájali aj do podujatí, ktoré robí mesto, napríklad prvý raz budeme mať hody s ochutnávkou vín, tak by sa mohli niektoré prevádzky zapojiť tematicky a usporiadať v rovnakom termíne ochutnávky vín," dodal Daniel Balko.

Mesto Nitra bude musieť dohliadnuť na to, aby všetci podnikatelia splnili podmienku zorganizovať aspoň 1 podujatie. Takýto systém fungoval aj posledné roky. V apríli 2017 schválili poslanci bezplatné teray pre prevádzky na pešej zóne za podmienky zorganizovať podujatie.

Pre zaujímavosť ku dňu 23.8.2017 usporiadalo z 15-tich prevádzok verejné kultúrne podujatie (v zmysle zmluvy o výpožičke v záujme podpory kultúrneho a spoločenského diania na pešej zóne v Nitre) spolu 9 prevádzok.



Zdroj: Nitralive.sk, Mesto Nitra



Komentáre  

0 # Raymond Kaňa 2019-04-10 15:41
Rozumný krok.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2019-04-10 15:49
Lenže to tu bolo už aj v roku 2017 a 2018 a nezaznamenal som nejaký výrazný nárast - oživenie pešej zóny. Pokiaľ budeme mať ten kopec namiesto námestia, nenastane zmena. Podľa mňa námestie a pešia zóna úzko spolu súvisia.

Podujatia by malo organizovať hlavne mesto, nie podniky nasilu len preto aby splnili nejaké podmienky.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Eugen 2019-04-10 20:06
Miso, nesuhlasím. Je tu snaha nieco rozhybat. Nieje pravda, že v takejto forme to uz bolo. Myslim, ze ty si ferovy novinar, preto nerozumiem tomu preco pouzivas taketo neferove argumenty. Mat najom na ulici bezplatne - ak zorganizujem kulturu je fantasticky napad. Je to motivacia, som si isty, ze vsetci normalni prevadzkovateli a to ocenia. Rovnako nesuhlasim s tym, ze akcie by malo organizovat hlavne mesto - to je cisty socializmus, ze niekto z hora za ludi nieco zariadi a oni budu len konzumovat. Spravna cesta k prebudzaniu občianskej spolocnosti je vytvaranie podmienok pre luidi, aby boli aktivni. Tym, ale netvrdim, ze mesto organizovat nic nemusi.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # XXXXX 2019-04-10 21:04
snaha by bola, pokiaľ by prestali niečo vôbec požadovať. Odpustíme vám poplatky, ale treba spraviť to a to. Takýto prístup mi nepríde dostatočný.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2019-04-11 09:47
Kde vidíš neférový argument? Oprav ma čo konkrétne nie je pravda. Tento návrh je len rozšírením o niekoľko mesiacov, mesto zaplatí SOZE. Forma zostáva. Toto tu bolo od 2017!

K tomu organizovaniu podujatí - bavíme sa predpokladám reálne, ak mesto nebude robiť podujatia skončili sme. Alebo si taký naivný a zrazu sa ľudia prebudia? Pozri sa koľko podujatí robí teraz mesto a pešia je aj tak vymretá.

Za vymretú pešiu a námestie nemôžu podujatia - tie sa predsa nemôžu konať nonstop. Za vymretou pešou stojí fakt, že v dnešnej uponáhlanej dobe je lepšie ísť zaparkovať do Mlynov, vybaviť poštu a nákup, než krúžiť po Mostnej a okolo pošty a hľadať parkovacie miesto, ktoré navyše stojí 50 centov. Námestie je nejaký kopec kde si kávu človek nedá. Pre mňa absolútne nepochopiteľné je platiť za podnikateľov poplatky a od občanov pýtať 50 centov za parkovanie keď potrebujem ísť na 5 minút na poštu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # dlhy 2019-04-11 10:13
Mýliš sa.
Nájom zadarmo s podmienkou organizácie podujatia funguje už tretí rok.
S tým, že gro podujatí by malo byť organizované v súkromnej réžii, s tebou súhlasím.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # T. 2019-04-10 21:11
Praveze si myslim, ze podujata by vobec nemalo organizovat mesto. Stoji ho to zbytocne peniaze. Podujatia maju organizovat podniky. A ak spravia dobre podujatia, pritiahnu ludi a zvysia si zisky. Vyhraju vseci.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Nostradamus 2019-04-10 19:12
Môžeme aj mi napríklad pre pána Balka požadovať, aby si pred každým zasadnutím dal desať klikov? Nestačí, že podnikateľ musí obhospodarovať váš byrokratický aparát, platiť dane a spĺňať desiatky nariadení. Vy ho ešte zaviažete k tomu, aby musel spraviť jedno podujatie. Neskutočné.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # dlhy 2019-04-11 10:15
Nemusí robiť žiadne podujatie.
Nikto ho k ničomu nezaväzuje.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Nostradamus 2019-04-11 18:53
Pokiaľ chce bezplatnú terasu, tak sa vyžaduje podujatie. Správna podpora podľa mňa je taká, ktorá odbúrava požiadavky a nie ktorá si ich podmieňuje.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # T. 2019-04-12 07:33
takze mesto ma za moje peniaze podporovat sukromne podniky a nechciet za to nic? Tak potom chcem podporu aj ja. Len tak za nic.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # araňa 2019-04-12 07:49
Ukľudni sa. Aj nitrianske kaviarne sa podieľali na výsledku volieb. Treba sa odvďačiť.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Nostradamus 2019-04-12 09:11
Súkromný podnik sa môže rozhodnúť či za terasu zaplatí alebo nezaplatí a urobí kultúrne podujatie, ktoré si znovu zaplatí. Reagoval som na zvrátený princíp podpory, ktorú mesto Nitra prezentuje. Podpora je podmienená inou požiadavkou, ktorá môže v konečnom dôsledku byť drahšia ako celkový prenájom terasy.

To isté platí aj o SOZE. Štát schváli túto úžeru ktorá vyciciava kapitál a mesto Nitra dotáciou pre SOZU považuje ako dobrý ťah na podporu podnikania :)

Mesto Nitra by sa do podnikania nemalo starať a jeho jedinou úlohou by malo byť nechať podnikateľov podnikať a začať odstraňovať byrokratický nános, ktorí tu vybudovali.

Dúfam, že sa doma rozčuľujete aj nad podporou hokeja. Skúste si pohľadať koľko mesto Nitra dá tento rok súkromnému klubu. To by vás pán T. malo srať viac.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Heya 2019-04-12 05:41
Njn a ja si myslim, ze za verejny priestor je zodpovedne mesto a preto by malo organizovat podujatia.za sukromne priestory su zodpovedni sukromnici. Mesto ma ludi a kapacity na to aby vymysleli zaujmabe koncepty akcii a urobili reklamu. Akcie mozu robit v koopeeacii s prevadzkami. Ale predsa mesto je zodpovedne za verejny priestor a zivot v meste. Tak nech sa stara trochu a neprenasa to na restiky a kluby
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Nostradamus 2019-04-12 09:15
Čo nám tu prezentujete sa volá socialistická nútená kultúrna zábava za ukradnuté peniaze daňových poplatníkov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2019-04-12 10:36
To čo prezentuješ ty je koniec podujatí v Nitre.. keby mesto prestane organizovať podujatia tak nám ostane čo? Okrem Rínka. Nič. To je riešenie?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Nostradamus 2019-04-12 11:17
Riešenie je prestať ľuďom brať peniaze. Sami si vyberú na základe svojich preferencii a financií, ktorú akciu podporia.

To že by tu nebola žiadna akcia sú slabé argumenty nato aby to tak nemohlo fungovať. Pričom, akcie, ktoré neorganizuje mesto sú porovnateľne na vyššej úrovni.

Napriek tomu si myslím, že by vznikli kvalitnejšie akcie, nakoľko by sa priamo ľudia podieľali na ich financovaní prípadne riadení. Viedlo by to k zodpovednosti a kvalite. Momentálne sa bezducho prerozdeľujú peniaze nás všetkých na nútenú kultúru.

Kultúra by mala hodnoty vytvárať a nie požierať.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť