Obnova železničnej stanice: Mesto Nitra nereaguje na výzvy ŽSR?

Podľa informácií, ktoré zverejnili ŽSR na svojej webovej stránke v decembri 2016, "ŽSR opakovane (3x) vyzývali mesto so žiadosťou o stretnutie v tejto veci, mesto však doteraz záväzne nepotvrdilo žiaden navrhovaný termín

S odstupom času sa pozrime na aktuálny stav ohľadom železničnej stanice v Nitre. Ako isto všetci v Nitre dobre vieme, od roku 2011 priebežne počúvame a čítame o modernizácii stanice, ale aj elektrifikácii trate Leopoldov - Nitra - Šurany a o vybudovaní novej trati do Trnovca Nad Váhom. Ako som však 2. júna 2016 informoval, všetko bolo zrušené a jediné čo Nitre zostalo je Memorandum o spoločnom postupe obnovy železničnej stanice.

Podľa informácií, ktoré zverejnili ŽSR na svojej webovej stránke v decembri 2016, "ŽSR opakovane (3x) vyzývali mesto so žiadosťou o stretnutie v tejto veci, mesto však doteraz záväzne nepotvrdilo žiaden navrhovaný termín."

Občan Nitry žije v tom, že Mesto Nitra a volení zástupcovia ľudu robia všetko pre to, aby sa stanica zmodernizovala, prípade postavila nová, realita je však zdá sa iná. Najhoršie je, že sa o tom občan ani nemá ako dozvedieť.


Aktuálne prichádzajú do úvahy štyri varianty riešenia budúcnosti žst Nitra:

A) Rekonštrukcia existujúcej budovy ŽST

B) Výstavba novej ŽSR na voľných pozemkoch ŽSR

C) Výstavba TIOP (terminál integrovanej osobnej prepravy)

D) Revitalizácia ŽST a okolia - práve tohto bodu sa týka výzva ŽSR a jej žiadosť o stretnutie s predstaviteľmi Mesta Nitry.


Projekt TIP - terminál intermodálnej prepravy v Nitre / Lužiankach

Projekt je v štádiu tvorby projektovej dokumentácie.

- Dodanie Dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach realizácie stavby 22.02.2017
- Dodanie právoplatných stavebných povolení 22.02.2017
- Realizácia Diela v súlade so schválenou PD 28.03. 2018

Chronológia

V roku 2011 rozhodli ŽSR o výstavbe novej budovy

V septembri 2011 padlo rozhodnutie ŽSR o výstavbe novej modernej výpravnej budovy ŽST Nitra, ktorej realizácia bude v porovnaní s pôvodne plánovanou rekonštrukciou jestvujúcej budovy rýchlejšia a finančne menej náročná s lepším napojením na autobusovú stanicu s prechodom cestujúcich do mesta. Výpravná budova mala byť riešená ako samostatný nový objekt pre výhľadovú frekvenciu 1200 cestujúcich. Súčasťou malo byť 6 elektrifikovaných koľají a peronizácia s nástupišťami. Náklady na výstavbu novej budovy boli vyčíslené na 2,0 mil. eur. Doteraz sa však s výstavbou nezačalo.

Železničná stanica v Nitre nebola zaradená do projektu Moderná stanica

Ďaľšou možnosťou a nádejou pre Nitru ako zrekonštruovať starú výpravnú budovu z roku 1898 bol projekt Moderná stanica. Stanica by sa tak zmodernizovala pomocou PPP projektu. Z dôvodu zámeru postaviť novú budovu však Nitra nebola do projektu zaradená, ten sa vzťahuje len na rekonštrukciu starých staníc.

Elektrifikácia trate Leopoldov - Nitra - Šurany bola zrušená

O rekonštrukcii stanice v Nitre sa hovorilo aj v projekte elektrifikácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany, reálny začiatok bol plánovaný okolo roku 2020. Prečítať si o tom môžete v článku Elektrifikovaná trať v Nitre a nové napojenie na Bratislavu najskôr v roku 2020.

Elektrifikácia však bola v roku 2015 zrušená, dôvodom bola "Štúdia realizovateľnosti elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany", ktorá nepreukázala účelnosť takejto investície.

Súčasťou projektu bola aj výstavba novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom, ktorá je plánovaná ako jednokoľajná elektrifikovaná s max. rýchlosťou do 160 km/h.

Memorandum o spolupráci

Memorandum medzi Mestom Nitra a Železnicami Slovenskej republiky nadobudlo účinnosť dňa 24.6.2016. Za cieľ má riešiť budúcnosť železničnej stanice Nitra v nadväznosti na rozvoj železničnej dopravy v regióne.



Pohľad na železničnú stanicu v Nitre z vtáčej perspektívy

Železničná stanica Nitra


Memorandum



Fotogaléria - železničná stanica Nitra




Zdroj: Nitralive.sk, ŽSR


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+3 # rektor 2017-01-05 17:47
Možno by bolo dobré mať aj stanovisko Mesta pre korektnosť.. :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Michal Šimonek 2017-01-05 23:36
Stanovisko bude ale to potrva.. maju na to 8 pracovnych dni.. takze o tyzden dva bude kedze je sviatok zajtra. Clanky vzdy aktualizujem.

PS: v nadpise je otaznik + myslim si, ze je to jasne. Aky moze byt problem dohodnut stretnutie?!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Vladino23 2017-01-05 19:44
Stará budova by sa mohla zrekonštruovať a nová budova by mohla stáť v mieste bývalých skladov . Tým,že by bola bližšie k nástupištiam autobusov,by zároveň slúžila ako autobusová stanica.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Komarov 2017-01-05 21:07
Nejaké podrobnosti v alternatíve TIOP nemáte? Ako by to malo vyzerať?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # Igor Hubinský 2017-01-06 10:45
Len nie plastové okná, prosím
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Hmmm 2017-01-08 11:09
Myslím, že vzhľadom na železničnú prepravu v NR, kde je naopak veľmi využívaná autobusová doprava, keďže sme mimo hlavné železničné uzly v SR by úplne stačila rekonštrukcia terajšej stanice, ale fakt, že kompletná , príp. dobudovanie niektorých vecí.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # Michal Šimonek 2017-01-08 14:31
S tým nesúhlasím - práveže planované napojenie na Trnovec nad Váhom by Nitru zobudilo. Bohužiaľ to zrušili. Nitra potrebuje rozhýbať aj železnicu. Prečo by sme mali mať len autobusy? Taká Žilina je uprednostňovaná dlhodobo čo nie je fér.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # rektor 2017-02-01 07:02
Mesto stále nezareagovalo po 8 dňoch?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť