S odstupom času sa pozrime na aktuálny stav ohľadom železničnej stanice v Nitre. Ako isto všetci v Nitre dobre vieme, od roku 2011 priebežne počúvame a čítame o modernizácii stanice, ale aj elektrifikácii trate Leopoldov - Nitra - Šurany a o vybudovaní novej trati do Trnovca Nad Váhom. Ako som však 2. júna 2016 informoval, všetko bolo zrušené a jediné čo Nitre zostalo je Memorandum o spoločnom postupe obnovy železničnej stanice.

Podľa informácií, ktoré zverejnili ŽSR na svojej webovej stránke v decembri 2016, "ŽSR opakovane (3x) vyzývali mesto so žiadosťou o stretnutie v tejto veci, mesto však doteraz záväzne nepotvrdilo žiaden navrhovaný termín."

Občan Nitry žije v tom, že Mesto Nitra a volení zástupcovia ľudu robia všetko pre to, aby sa stanica zmodernizovala, prípade postavila nová, realita je však zdá sa iná. Najhoršie je, že sa o tom občan ani nemá ako dozvedieť.


Aktuálne prichádzajú do úvahy štyri varianty riešenia budúcnosti žst Nitra:

A) Rekonštrukcia existujúcej budovy ŽST

B) Výstavba novej ŽSR na voľných pozemkoch ŽSR

C) Výstavba TIOP (terminál integrovanej osobnej prepravy)

D) Revitalizácia ŽST a okolia - práve tohto bodu sa týka výzva ŽSR a jej žiadosť o stretnutie s predstaviteľmi Mesta Nitry.


Projekt TIP - terminál intermodálnej prepravy v Nitre / Lužiankach

Projekt je v štádiu tvorby projektovej dokumentácie.

- Dodanie Dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach realizácie stavby 22.02.2017
- Dodanie právoplatných stavebných povolení 22.02.2017
- Realizácia Diela v súlade so schválenou PD 28.03. 2018

Chronológia

V roku 2011 rozhodli ŽSR o výstavbe novej budovy

V septembri 2011 padlo rozhodnutie ŽSR o výstavbe novej modernej výpravnej budovy ŽST Nitra, ktorej realizácia bude v porovnaní s pôvodne plánovanou rekonštrukciou jestvujúcej budovy rýchlejšia a finančne menej náročná s lepším napojením na autobusovú stanicu s prechodom cestujúcich do mesta. Výpravná budova mala byť riešená ako samostatný nový objekt pre výhľadovú frekvenciu 1200 cestujúcich. Súčasťou malo byť 6 elektrifikovaných koľají a peronizácia s nástupišťami. Náklady na výstavbu novej budovy boli vyčíslené na 2,0 mil. eur. Doteraz sa však s výstavbou nezačalo.

Železničná stanica v Nitre nebola zaradená do projektu Moderná stanica

Ďaľšou možnosťou a nádejou pre Nitru ako zrekonštruovať starú výpravnú budovu z roku 1898 bol projekt Moderná stanica. Stanica by sa tak zmodernizovala pomocou PPP projektu. Z dôvodu zámeru postaviť novú budovu však Nitra nebola do projektu zaradená, ten sa vzťahuje len na rekonštrukciu starých staníc.

Elektrifikácia trate Leopoldov - Nitra - Šurany bola zrušená

O rekonštrukcii stanice v Nitre sa hovorilo aj v projekte elektrifikácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany, reálny začiatok bol plánovaný okolo roku 2020. Prečítať si o tom môžete v článku Elektrifikovaná trať v Nitre a nové napojenie na Bratislavu najskôr v roku 2020.

Elektrifikácia však bola v roku 2015 zrušená, dôvodom bola "Štúdia realizovateľnosti elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany", ktorá nepreukázala účelnosť takejto investície.

Súčasťou projektu bola aj výstavba novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom, ktorá je plánovaná ako jednokoľajná elektrifikovaná s max. rýchlosťou do 160 km/h.

Memorandum o spolupráci

Memorandum medzi Mestom Nitra a Železnicami Slovenskej republiky nadobudlo účinnosť dňa 24.6.2016. Za cieľ má riešiť budúcnosť železničnej stanice Nitra v nadväznosti na rozvoj železničnej dopravy v regióne.



Pohľad na železničnú stanicu v Nitre z vtáčej perspektívy

Železničná stanica Nitra


Memorandum



Fotogaléria - železničná stanica Nitra




Zdroj: Nitralive.sk, ŽSR