Návrh riešenia križovatky pri Klimaku (Trnavská/Štúrova/Hlohovecká)

Nákres riešenia križovatky pri Klimaku v mestskej časti Kynek

V súvislosti s príchodom významnej investície sa začalo diskutovať o vývoji dopravy v meste Nitra. Predmetom diskusie sa stala aj križovatka cesty III/1674 a miestnej komunikácie Štúrova na Kyneku. Na tejto križovatke sa v čase dopravných špičiek tvoria kolóny, pričom situáciu zhoršilo uzatvorenie nelegálneho vjazdu na blízkej čerpacej stanici.

Mnohí vidia riešenie v plánovanom napojení cesty III/1674 Nitra - Veľké Zálužie na rýchlostnú cestu R1, ktoré je plánované v križovatke Nitra – západ pri obci Lehota a to prostredníctvom okružnej križovatky. Toto riešenie umožní odľahčenie križovatky na Kyneku avšak len v smere od Nitry na Lehotu. Vozidlá idúce z Lehoty do centra mesta po rýchlostnej ceste budú musieť ísť do križovatky Nitra –Juh ( napojenie na Cabajskú cestu ), kde už v súčasnosti sú problémy s bezpečnosťou a plynulosťou dopravy. Plánované napojenie taktiež vôbec nerieši smery Mlynárce – Hlohovec resp. Lehota – Hlohovec.

Z uvedeného dôvodu navrhujem v úseku od križovatky pri Klimaku po mimoúrovňovú križovatku zvýšiť počet jazdných pruhov, tak aby bol pred križovatkami vytvorený samostatný pruh pre ľavé ako i pravé odbočenie. Rozšírenie cesty by bolo realizované na pravej strane komunikácie v smere na Metro na úkor pásu cestnej zelene a odvodňovacieho zariadenia cesty. Navrhované opatrenie by malo zvýšiť plynulosť cestnej premávky najmä na pravých odbočeniach, skrátiť kolóny ( vozidlá budú čakať v dvoch pruhoch), čím by sa mala zlepšiť aj plynulosť v smere od Lehoty. Okrem stavebných úprav navrhujem v celom úseku až po Metro obmedziť rýchlosť jazdy na 50 km/hod., čím sa uľahčí pripojenie vozidiel na hlavnú cestu.

Nákres riešenia križovatky pri Klimaku - Nitra, napojenie na R1A

Prečo nie kruhový objazd?

Návrh, ktorý som predložil nie je optimálny, ale dovolím si povedať, že jediný reálny. Predmetnou križovatkou prechádzajú autobusy a nákladné vozidlá, preto ak by sme pri Klimaku chceli zriadiť okružnú križovatku museli by sme ísť do veľkého priemeru, čo si vyžiada náročné vysporiadanie viacerých pozemkov a jej samotná realizácia by stavebné náročná (nevyhnutný zárez do okolitého svahovitého terénu). Na opačnej strane spojky je možná len celková úprava mimoúrovňovej križovatky, možnosť čiastkového riešenia tam nevidím.

V jednej diskusii na FB padol návrh na zmenu prednosti v jazde. Podľa normy pre projektovanie križovatiek pri návrhu križovatky je nevyhnutné rešpektovať zásady bezpečnosti premávky medzi ktoré okrem iných patria zrozumiteľnosť navrhnutej organizácie dopravy a psychologická istota hlavnej komunikácie. Práve tieto zásady postráda tento návrh. Ak priebeh hlavnej cesty nie je v priamom smere, pre mnohých vodičov vzniká neriešiteľný problém. Toto všetko by bolo umocnené skutočnosťou, že súčasné stavebné usporiadanie križovatky umocňuje pocit, že hlavná (opticky širšia komunikácia) je v smere na Lehotu a vedľajšia je spojka k R1. Mimoúrovňová križovatka mala vyzerať inak. Z mosta mala viesť komunikácia priamo na Klokočinu okolo Klimaku a spojka mala byť len dočasné riešenie. Z uvedeného dôvodu je aj na moste také šírkovo veľkorysé riešenie. Okrem toho viaceré odbočenia vľavo (v smere Ba-Mlynárce, od Mlynáriec na BA a od NR do Mlynáriec) sú v podstate nelegálne, pretože sú možné len vďaka odstráneniu zvodidiel. Ale ak niekto vymyslí iné riešenie, ktoré by mohlo byť realizované v krátkom čase, rád si ho pozriem.



Zdroj: Nitralive.sk, Andrej Sitkey


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+3 # Laco 2017-06-26 20:59
Treba súčasne doriešiť odbocovanie z cesty 1674 na smer Hlohovec. Keďže nebude napojenie na Lehote, tam tiež treba dorobiť jeden priebežný a jeden odbočovací pruh. V každom prípade tento úsek nebude o moc priechodnejší a zostane naďalej aj nehodový.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # namo 2017-07-05 21:00
Tak. Odbočovacie pruhy treba na každej križovatke, ako je v modernej Európe. Počet aut to nezmení, ale dosť to pomôže premávke a plynulejšiemu prechodu križovatkou keď nemusia čakať ostatné autá na 1,2 ktoré ide inam. A je to aj omnoho bezpečnejšie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Autor 2017-06-26 21:32
Na križovatke som prestál niekoľko hodín ( nie v kolóne) a na základe svojich skúseností som presvedčení, že navrhované riešenie by citeľným spôsobom pomohlo. Zároveň navrhované riešenie je ekonomicky prijateľné a v prípade záujmu aj v krátkom čase realizovateľné. Doplním ešte krátku reakciu ku kruhovej križovatke, možnosti zmenu prednosti v jazde a úpravy mimoúrovňovej križovatky. Stačí sa pozrieť na zmeny, ktoré boli vykonané na moste. Aj tam sme zriadili samostatné pruhy pre ľavé odbočenie a pomohlo. Vodiči, ktorí čakali smerom na Kynek predtým blokovali vodičov idúcich do mesta. Vodiči idúci na Hlohovec zas predtým nevedeli, kto odbočuje do mesta a kto na Kynek. Teraz je to jasné.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # Mireček 2017-06-26 21:54
Nebol by ekonomickejší a plynulejší kruháč?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # namo 2017-06-27 19:54
Určite áno. Všetko okolo pridaného pruhu čo navrhuje autor je pekné, ale pokiaľ nebude hlavný ťah od mesta na Hlohoveckú a R1, tak to moc nerieši, stále tam budú zápchy. Smer Lehota ide menej automobilov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # namo 2017-06-27 19:59
PS: Takže kruháč áno, a treba riešiť aj odbočenie od mosta na R1 smer Ba,to je otras, najlepšie riešenie je križovatka v tvare štvorlístka, ako na veľkých križovatkách je.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # Jamamoto 2017-06-26 23:04
Chodim denne touto tragediou a to co navrhuje autor sice nieje zle riesenie ale realne nic nedoriesi, pokial sa neupravi organizacia pruhov na moste. Zakaz odbocenia z R1 ku klimaku je zaklad. da sa doriesit otacanim na kruhaci pri metre. Pripajaci pruh pre tych co idu od Klimaku nech nemusia cakat na kazdeho ale len na proti iduce vozidla, zrychli sa tym premavka smer hlohovec. zrusit ten nezmyselny nastreknuty ostrovcek co je od pripojky R1 do luzianok nech sa da plynule prechadzat a samozrejme zakaz odbacania z mosta od Klimaku na R1 smer BA a rovnako sa otacat na kruhaci pri metre. priestor na jeho zvecsenie tam je. nieje nic lepsie ako kamion ktory blokne komplet celu cestu lebo sa toci a aj tak sa na tom zalomeni nevie otocit.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # Jamamoto 2017-06-26 23:09
a este idealne zjednosmernit usek cesty Hlohovecka - Luzianky razcestie vinarska a premavku smerujucu do nr pripajat na hlohovecku na kruhaci pri Tekmare. Fungovalo to ked bola uzavierka priecestia a nejaka citelna kolona sa tam netvorila.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Autor 2017-06-26 23:13
Ak všetkých pošleme na kruhový objazd pri Metre, potom z Lužianok nikto nevyjde.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Jamamoto 2017-06-26 23:17
preto v dalsom komente pisem o zjednosmerneni aspon casti rastislavovej. proste z luzianok vychadzat na kruhaci pri tekmare. nieje tak prepchaty aby to nedal. bolo to tak tyzden a na vinarskej ziadna zapcha nebola zatial co na kryzovatke hlohovecka - rastislavova je 2x denne
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Autor 2017-07-10 15:26
Tu však vidím problém, že dopravu z cesty III. triedy presúvame na miestnu komunikáciu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # horacio 2017-06-27 08:47
kruhovy pri metre bola celkom pekna volovina,nič nerieši,asi sa soudrzuzi sekli ten mal byt na križovatke hlohovecka-rast islavova
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # horacio 2017-06-27 08:50
tie zakazky nie su až taky dobry napad vela by sa zatazil kruhovy pri metre,podla mna by stačilo zakaz odbočenia nad 3,5t
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # Martin82 2017-06-27 05:33
Navrhovane riesenie je urcite lepsie ako sucastny stav.
V amerike som zazil take krizovatky kde sa krizovali dve hlavne cesty a pri prechode sa striedali auta 1x zlava 1x zprava teda. Fungovalo to skvele, myslim ze tam boli stopky. Ak by sa to na kyneku takto vyznacilo a dodrziavalo je po probleme. Nevyhodou je samozrejme pre kynecanov dodrziavanie stopiek mimo spicku.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Samo 2017-06-27 09:32
A co tak zakazat odbocenie vlavo z Luzianok smerom na most ale prikazat jazdu vpravo smerom na Metro a kruhac kde by sa otocili a vratili. Je to iba 200m.

Tak ako teraz "nadavame" na tych ktorych pred X rokmi urobili ku Kyneku iba "spojku" a nie povodnu mimourovnovu krizovatku smerom na Klokočinu na ktoru bol aj most nad R1A dimenzovany tak bude raz "nadavat" aj na vas s tym ze naco sa robilo polovicate riesenie s odbocovacimi pruhmi, preco sa zlakli vysporiadavania pozemkov a nejakého svažíku a neurobili rovno pri Klimaku kruhový objazd. Čoho sa zase bojime ? Vo svete sa stavia možné - nemožné a my tu nevieme vybudovať jeden kruhovy objazd ? Zobuďme sa. A nech nikto nevraví, že nie sú peniaze, lebo tejto výhovorke už dávno nikto neverí...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Samo 2017-06-27 09:35
Súhlasím s 50tkou až po Metro. To je veľmi potrebné.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Ali 2017-06-27 09:51
Odbocovanie pred klimakom dolava je hlavny problem. Ten sa tymto nevyriesi.
Auta prichadzajuce z mesta nedavaju vcas znamenie o odboceni k metru a auta od metra musia cakat...
Skor treba pridat pruh z mesta na odbocovanie k metru. Auta od metra bubu potom jasne vidiet, ci mozu odbocit do lava aj ked vodic neda znamenie o zmene smeru.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Ali 2017-06-27 09:53
+ Hlavny problem je Klimak, ktory zabral pozemok cez ktory mala ist cesta vyustujuca na Vinickach.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Pedro20 2017-06-27 12:47
senzorové semafory smart city halooo....
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # PeterNrIII 2017-06-27 22:17
Autor velmi dobre vie, ze je to nerealne a to z dovodu nevysporiadanyc h pozemkov na E parcelach.Tolko krat ponukane riesenie avsak absolutne jalove.Skuste vsetci kompetentni mestski a ini politici a aj odbornici na dopravu pretlacit napojenie III/1674 na R1a a hoci aj na vynimky z platnych STN.Keby toto bolo take rychle a jednoduche riesenie, tak by ste ho urcite pan autor tlacil este ako DI.Ked sa uz podaril ten gulas na moste
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Áutor 2017-06-28 07:35
Je to najrealnejsie riesenie. Dávno mohlo byť realizované, ale to.by musel byť skutočný záujem. Lehota nič nerieši aj keby bola na 100%. Skôr treba doriešiť túto mimourovnovu križovatku, ale to je hudba ďalekej budúcnosti.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Michal Šimonek 2017-06-28 09:23
Problém je ten, že sa ignorovali plány na výstavbu ciest + sa tu žiadne cesty nebudujú. Mapa z roku 1974, ktorú sme tu mali v článku má krásne poriešenú cestnú sieť v Nitre.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Cp 2017-06-28 09:56
Problém je vtom že komunisti plánovali. Čoho títo tvoji kapitalisti nie sú schopný evidentne.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # jaro 2017-07-19 20:13
Zasa zaujímavý názor: ponúkam jediné možné riešenie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť