V súvislosti s príchodom významnej investície sa začalo diskutovať o vývoji dopravy v meste Nitra. Predmetom diskusie sa stala aj križovatka cesty III/1674 a miestnej komunikácie Štúrova na Kyneku. Na tejto križovatke sa v čase dopravných špičiek tvoria kolóny, pričom situáciu zhoršilo uzatvorenie nelegálneho vjazdu na blízkej čerpacej stanici.
Mnohí vidia riešenie v plánovanom napojení cesty III/1674 Nitra - Veľké Zálužie na rýchlostnú cestu R1, ktoré je plánované v križovatke Nitra – západ pri obci Lehota a to prostredníctvom okružnej križovatky. Toto riešenie umožní odľahčenie križovatky na Kyneku avšak len v smere od Nitry na Lehotu. Vozidlá idúce z Lehoty do centra mesta po rýchlostnej ceste budú musieť ísť do križovatky Nitra –Juh ( napojenie na Cabajskú cestu ), kde už v súčasnosti sú problémy s bezpečnosťou a plynulosťou dopravy. Plánované napojenie taktiež vôbec nerieši smery Mlynárce – Hlohovec resp. Lehota – Hlohovec.
Z uvedeného dôvodu navrhujem v úseku od križovatky pri Klimaku po mimoúrovňovú križovatku zvýšiť počet jazdných pruhov, tak aby bol pred križovatkami vytvorený samostatný pruh pre ľavé ako i pravé odbočenie. Rozšírenie cesty by bolo realizované na pravej strane komunikácie v smere na Metro na úkor pásu cestnej zelene a odvodňovacieho zariadenia cesty. Navrhované opatrenie by malo zvýšiť plynulosť cestnej premávky najmä na pravých odbočeniach, skrátiť kolóny ( vozidlá budú čakať v dvoch pruhoch), čím by sa mala zlepšiť aj plynulosť v smere od Lehoty. Okrem stavebných úprav navrhujem v celom úseku až po Metro obmedziť rýchlosť jazdy na 50 km/hod., čím sa uľahčí pripojenie vozidiel na hlavnú cestu.
Prečo nie kruhový objazd?
Návrh, ktorý som predložil nie je optimálny, ale dovolím si povedať, že jediný reálny. Predmetnou križovatkou prechádzajú autobusy a nákladné vozidlá, preto ak by sme pri Klimaku chceli zriadiť okružnú križovatku museli by sme ísť do veľkého priemeru, čo si vyžiada náročné vysporiadanie viacerých pozemkov a jej samotná realizácia by stavebné náročná (nevyhnutný zárez do okolitého svahovitého terénu). Na opačnej strane spojky je možná len celková úprava mimoúrovňovej križovatky, možnosť čiastkového riešenia tam nevidím.V jednej diskusii na FB padol návrh na zmenu prednosti v jazde. Podľa normy pre projektovanie križovatiek pri návrhu križovatky je nevyhnutné rešpektovať zásady bezpečnosti premávky medzi ktoré okrem iných patria zrozumiteľnosť navrhnutej organizácie dopravy a psychologická istota hlavnej komunikácie. Práve tieto zásady postráda tento návrh. Ak priebeh hlavnej cesty nie je v priamom smere, pre mnohých vodičov vzniká neriešiteľný problém. Toto všetko by bolo umocnené skutočnosťou, že súčasné stavebné usporiadanie križovatky umocňuje pocit, že hlavná (opticky širšia komunikácia) je v smere na Lehotu a vedľajšia je spojka k R1. Mimoúrovňová križovatka mala vyzerať inak. Z mosta mala viesť komunikácia priamo na Klokočinu okolo Klimaku a spojka mala byť len dočasné riešenie. Z uvedeného dôvodu je aj na moste také šírkovo veľkorysé riešenie. Okrem toho viaceré odbočenia vľavo (v smere Ba-Mlynárce, od Mlynáriec na BA a od NR do Mlynáriec) sú v podstate nelegálne, pretože sú možné len vďaka odstráneniu zvodidiel. Ale ak niekto vymyslí iné riešenie, ktoré by mohlo byť realizované v krátkom čase, rád si ho pozriem.
Zdroj: Nitralive.sk, Andrej Sitkey