Vlakom z Nitry do Bratislavy za 45 minút? v ďalekej budúcnosti áno

O potrebe rekonštrukcie železničnej stanice a elektrifikácii, vybudovaní novej trate do Trnovca nad Váhom sa v súvislosti s Nitrou hovorí už roky. Sľuby sa opakujú a čas beží.

Projekt elektrifikácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany mal trvať 2 roky so začiatkom v roku 2018 a ukončením v roku 2020. Traťová rýchlosť sa mala medzi Leopoldovom a Nitrou a Nitrou a Šuranmi zvýšiť zo 100 km/h resp. 80 km/h na 120 km/h. Medzi Lužiankami a Nitrou mala pribudnúť druhá koľaj, nové nástupištia na zastávke Nitra - Mlynárce a stanica Nitra, kde mal pribudnúť aj podchod k nástupišťu číslo 2 s možnosťou rozšírenia až po autobusovú stanicu. Zámer riešil aj železničné priecestia v Nitre - vybudovanie nadjazdov. Elektrifikácia však bola v roku 2015 zrušená, dôvodom bola "Štúdia realizovateľnosti elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany", ktorá nepreukázala účelnosť takejto investície.

Železnice Slovenskej republiky v súčasnosti pripravujú štúdiu realizovateľnosti pre výstavbu novej železničnej trate v úseku Nitra - Trnovec nad Váhom, a to v dvoch variantoch:

1. Výstavba nového jednokoľajného železničného napojenia mesta Nitra do ŽST Trnovec nad Váhom pre rýchlosť do 160 km/hod.
2. Výstavba nového dvojkoľajného železničného napojenia mesta Nitra do ŽST Trnovec nad Váhom pre rýchlosť do 160 km/hod.

Pritom sa posúdia aj možnosti úpravy/modernizácie existujúceho železničného spojenia z odbočky Horné Krškany do ŽST Nitra. Súčasťou štúdie bude aj aktualizácia posúdenia vplyvov na životné prostredie EIA.

ŽSR predpokladajú ukončenie výberu partnera pre štúdiu realizovateľnosti v priebehu roku 2018. Podľa výsledkov štúdie bude nasledovať výberové konanie na projektanta, projektová príprava a povoľovacie konania. Až potom môže nasledovať výberové konanie na výber zhotoviteľa. Samotná realizácie v prípade, že by štúdia realizovateľnosti preukázala rentabilnosť uvedenej novej železničnej trate, ŽSR predpokladajú začiatok výstavby po roku 2023.

Koľko trvá cesta do Bratislavy a koľko by mohla v budúcnosti?

Aktuálne trvá cesta vyše 90 minút nakoľko súčasný stav železničnej infraštruktúry medzi Nitrou a Leopoldovom z pohľadu súčasných traťových rýchlostí a stavu zabezpečovacieho zariadenia neumožňuje dosiahnuť v spojení s preprahom/prestupom na vlak kategórie rýchlik v stanici Leopoldov cestovný čas 70 min. Cestovný čas sa pohybuje nad 90 minút podľa kategórie vlaku.

V prípade elektrifikácie trate z Leopoldova do Nitry a nevyhnutných úprav trate a zabezpečovacieho zariadenia by bolo možné teoreticky dosiahnuť nasledovné cestovné časy:

Rýchlik/zrýchlený vlak na trase Nitra – Leopoldov – Bratislava (spolu 6 zastavení) = cestovný čas 81,9 minúty. IC vlak na trase Nitra – Leopoldov – Bratislava (spolu 2 zastavenia) = cestovný čas 62,9 minúty.

Po roku 2023 v prípade vybudovania trate Nitra - Trnovec nad Váhom: 60 minút.

Po roku 2025 v prípade modernizácie úseku Bratislava – Nové Zámky na rýchlosť do 200 km/h a vybudovaní nového spojenia Trnovec nad Váhom – Nitra s rýchlosťou do 160 km/h, bude možné dosiahnuť cestovný čas vlaku z Nitry do Bratislavy cca 45 minút.


Nákres novej trate Nitra - Trnovec nad Váhom

Nákres novej trate Nitra - Trnovec nad Váhom



Zdroj: Nitralive.sk, ŽSR



Komentáre  

0 # Laco 2018-01-30 09:32
Mam pocit, ze tento projekt nikdy nevznikne. Mozno sa mylim...Cital som, ze mesto resp. VUC dostalo peniaze na opravu troch usekov ciest. Jeden z nich ma byt 18km usek Nitra - Sala. Nevieme o tomto nieco viac? Tato cesta sa predsa rekonstruovala pred dvoma rokmi. Chcu ju rozsirovat?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2018-01-30 09:34
Tam pôjde len o úsek, nie celú cestu. 18km úsek.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Laco 2018-01-30 09:43
A nevies, ktory usek to bude? Lebo 18km to je viac ako polovica cesty do SA.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2018-01-30 09:59
Zistím. Nie je nikde špecifikované.

Ináč Šala dostane aj obchvat.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # johnnysp29 2018-01-30 11:37
Chodím do Šale každý deň.
Žiadny úsek nie je v takom stave, že by potreboval opravu.
Myslím že niekto to riešil od stola.
Určite sú úseky v NSK ktoré potrebujú opravu nutnejšie.

P.S od tabuľe NR po tabuľu SA je 21 km.
18km je NR - Trnovec nad Váhom
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Samuel Stanko 2018-01-30 11:15
Toto je smiešne, samozrejme že to nebude mať zmyseľ keď do Ba sa podľa cestných pravidiel dá dostať za 60minut.

Všade vo svete sa využíva vlaková doprava vo veľkom a skracujú sa časy zvyšovaním rýchlosti, len my so súdruhmi sme v 19.storočí a bavíme sa či to má vôbec zmyseľ.

Nemá to zmyseľ ak budujeme trate na rýchlosť do 160km, veď tam žiadny ušetrený čas nevzniká. A papierove odhady na 45minút? Cena?

Pracujem v Bratislave a musím tu aj bývať aby som každý deň nestrácal min 2 hodiny cestovaním v aute ale keby trvá cesta NR-BA 30minút, tak by som cestoval vlakom a býval najradšej v Nitre.
Týmto spôsobom sa nikam nepohneme a myslím si, že je to aj lobby Bratislavy. Ľudia si vo veľkom v BA prenajímajú byty, následne kupujú aby prenájmom nevyhadzovali peniaze von oknom, stavby sa stavajú, ceny rastú, mesto sa rozrastá.
Nitra naopak každým rokom starne a vyľudňuje sa.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # Samuel Stanko 2018-01-30 11:18
Ale čo by sme chceli, keď hlavný ťah na Košice sa prebudováva na 160km, a ešte nieje ani polovica trate hotová. Malo sa prebudovávať na rýchlosť min. 230-250km.

Samozrejme muselo by sa menej kradnúť aby sa tu veci začali meniť k lepšiemu, resp. štandardu krajín EU.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # IVANHOEVONNITRA 2018-01-31 17:08
:D :-x Ešte dlho to bude SCI-FI. Železnice nedokážu postaviť ani novú žlelezničnú stanicu, v Nitre. Napriek podpísanému Memorandu so štátom,mestom a VÚC. Príchodom JAGUÁRU pribudne preprava, hotových voziel s ich produkcie, železnice nemôžu už, vyhovárať na nedostatok financií.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # dlhy 2018-01-31 18:02
Česi majú také pekné príslovie:
Líná huba, holý neštèstí.
Keď hlava mesta na to serie, prečo by na to nesrali železnice.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť