List od čitateľa: Útok Jaguára

Pokračovanie série článkov k téme Jaguar Land Rover v Nitre

Nadväzujem na text publikovaný na nitralive.sk dňa 12.6.2017, kde som popísal príbeh, akým sa k nám do Nitry dostal Jaguár (TU je odkaz). Teraz popíšem niektoré konkerétne výzvy, s ktorými sa Nitra bude musieť v dôsledku jeho príchodu vysporiadať. Text píšem síce ako laik (čím čitateľa žiadam o zhovievavosť), ale úvahy popísané nižšie možno nebudú úplne zcestné, keďže niektoré podobné otázky už diskutujú aj mnohí ďalší Nitrančania.

Výčet a popis týchto výziev som rozdelil do dvoch blogov. Tu je prvá časť.

Jednou z hlavných úloh pre mesto Nitra bude prerozdelenie ekonomického prínosu z fabriky Jaguár medzi čo najširšie vrstvy obyvateľstva. Už len vzhľadom k tomu, že fabrika bude mať dopad na všetkých obyvateľov, by bolo férové, aby z fabriky profitovalo celé mesto, nižšia i stredná vrstva, žiaci aj dôchodcovia, atd. V aktuálnej situácii, pokiaľ sa nič nezmení, je totiž veľmi pravdepodobné, že z umiestnenia fabriky bude profitovať len úzka skupina osob. Bude sa jednať hlavne o osoby, ktoré majú už teraz k dispozícii kapitál, ktorý mohli hneď investovať do projektov naviazaných na Jaguár. Najjasnejším príkladom sú stavitelia bytov pre budúcich mimonitrianskych zamestnancov.

Nie je mi pritom známe, že by v Nitre bývali remeselníci, ktorí by mohli z automobilky neskôr profitovať napríklad tak, že by opravovali jej stroje. Je tiež málo pravdepodobné, že tržby ďalších Nitrančanov poskytujúcich bežné služby (napríklad holič, krajčír či inštalatér) porastú priamo úmerne nárastu počtu ľudí, ktorí začnú v Nitre pracovať. Očakáva sa totiž, že mnoho nových pracovníkov príde z chudobnejších krajín alebo menších slovenských miest a tieto služby im budú u nás pripadať jednoducho drahé, alebo ich z povahy veci vôbec potrebovať nebudú. Nie je preto možné si myslieť, že mnoho Nitrančanov bude mať ekonomický osoh už zo samotného faktu, že v Nitre začne bývať a pracovať viac ľudí.

Tých má vo fabrike Jaguár pracovať takmer 3000. Vzľadom k zvýšeniu počtu obyvateľov sa Nitra musí pripraviť aj na zvýšenie počtu aút a na súvisejúce dopravné problémy. Navzdory infraštruktúre pripravovanej v priestore priemyselného parku budú intenzitu dopravy v samotnom meste zvyšovať tiež dodávatelia fabriky a aj jej zamestnanci, od managementu po radových pracovníkov, ktorí sa budú do fabriky presúvať z okolitých dedín.

S príchodom nových pracovníkov, či už z iných častí Slovenska alebo zo zahraničia, môže v meste oproti dnešnému, už tak nepeknému stavu ešte ďalej dôjsť ku zvýšeniu špecifických druhov spoločensky nežiadúcich javov (napríklad drobné potýčky, rušenie nočného kľudu či hazard). Nemá zmysel si čokoľvek nahovárať, vo fabrike nebudú pracovať absolventi kňažských seminárov. Medzi pracovníkmi, a vôbec nezáleží na tom, či prídu z iných častí Slovenska alebo zo zahraničia, budú aj takí, ktorí si nechodia pre ostré slovo či činy ďaleko. Vedenie by preto malo prijať konkrétne opatrenia, sústrediť sa zvlášť na piatok a na sobotu večer, a predchádzať tak vytváraniu napätia v celom meste a súčasne tak predchádzať zneužívaniu situácie extrémistami.

Všetci sme tak nejak tušili, že výstavbou fabriky došlo k obrovskému zásahu do ekosystému v jej okolí, veď v bezprostrednom okolí je rieka Nitra či ďalšie polia a lúky, neďaleko začínajú zoborské lesy. Túto otázku som teda prebral s odborníkmi z katedry ekológie Prírodovedeckej fakulty Univerzity Karlovy v Prahe. Potvrdili mi, že nahradenie poľnohospodárskej pôdy betónom a továrenskými budovami bude mať negatívny vplyv napríklad na teplotný rytmus lokality, že príde k jej otepleniu, Príde tiež ku zmene vodného režimu lokality, pretože betónové plochy majú samozrejme inú priepustnosť vody i zadržovaciu schopnosť ako plochy prírodné. A príde aj k strate biodiverzity okolia, teda úbytku rôznach druhov flóry a fauny. A mimoriadne závažné sú samozrejme estetické dopady, veď dnešné výhľady z Dražovského kostolíka hovoria za všetko.

V ďalšej časti sa budem venovať súvislostiam príchodu nových zamestnancov, zvlášť tých zo zahraničia. Táto téma si totiž zaslúži svoj vlastný blog a chladnú hlavu čitateľa.

Na záver by som chcel znovu zdôrazniť, že všetky výzvy majú (a musia mať) riešenie. Keď nie priamo k zvráteniu, tak aspoň k minimalizácii negatívnych javov súvisiacich s automobilkou Jaguár. Tieto riešenia môžu prispieť k tomu, že z tejto fabriky sa v konečnom dôsledku stane pre Nitru prínos, nie príťaž. Je však absolútne nevyhnutné, aby sa tieto riešenia hľadali a aby boli uvádzané v život.



Zdroj: Nitralive.sk, Igor Hubinský mladší


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+1 # ARTIS SULOV 2017-06-26 19:51
Ty si teda s tou svojou makroekonomicko u analýzou zadrel.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Igor Hubinsky 2017-06-27 10:40
V uvode textu prosim citatela o zhovievavost:) Ak mas nejake dalsie postrehy s odbornym ekonomicky zazemim (ktore ja nemam), napis trebars aj sem do diskusie. Alebo mi posli mail () a ja by som to dal do dalsieho blogu s odkazom na teba. Nejedna sa mi o to, aby som len ja mal celu pravdu, ale o to, aby sa o veci debatovalo a bolo to k prospechu mesta. Dik.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # ARTIS SULOV 2017-06-27 11:11
Na debatu k veľa veciam, ktoré si spomenul je už bohužiaľ neskoro. Z titulu vyšších súkromných a osobných záujmov boli obyvatelia dotknutého mesta a dedín z akejkoľvek diskusie vynechaní.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Igor Hubinský 2017-06-27 13:09
Za porazenecký postoj dávam palec dole:)... O mnohých veciach má zmysel naďalej debatovať a hladať riešenia. Napríklad tá mestská ekonomika, ktorú si nahryzol, sa dá nastaviť tak, aby daňové príjmy z Jaguára išli hneď do projektov, ktoré majú široký záber, napríklad na opravu ciest, nie primárne do projektov, ktoré majú význam pre pár ľudí.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2017-06-27 13:33
Alebo úplne by na začiatok stačilo, keby idú peniaze tam kam majú. Nie je možné že máme každý rok väčší rozpočet a nevidno to reálne.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-27 13:47
Z Tvojho vyjadrenia je zrejmé, že nevieš o čom píšeš.
Jediné PRIAME príjmy mesta z chovu Jaguárov budú plynúť z dane z nehnuteľnosti. A to bude iba smeť v mestskom rozpočte. Z toho sa nedajú vyfinancovať žiadne projekty.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Igor Hubinský 2017-06-27 14:08
Je to len jeden z nápadov. Nechcel som sem dať všetky, pretože z nich chcem postaviť celý blog, aby boli po kope (mnoho ich zatiaľ aj tak nemám, nad vecami premýšlami len ako občan, nie ako zamestnanec magistrátu). Ale vysvetlite mi, prečo ste hneď tak agresívny? Je nutné sem písať, že neviem o čom píšem? Kam nás to posúva? Prečo sa neobmedzíte na vecný komentár, že daňové príjmy z Jaguáru budú obmedzené? Skúsme sa fakt baviť vecne a nehoniť si tu svoje ego.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # dlhy 2017-06-27 14:37
Ak to vyznelo agresívne, ospravedlňujem sa.
Ja si naopak Tvoje príspevky veľmi cením, pretože sa konečne našiel niekto, kto o veciach uvažuje. Dokáže uvažovať v širších súvislostiach a nie iba slepo jasať, lebo je to "inn".
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Igor Hubinský 2017-06-27 15:15
No on človek v internetových diskusiách očakáva skor urážku než čokoľvek iné, tak som si to možno vyložil inak, ako to bolo myslené. Každopádne, aspoň som sa na tie dane lepšie pozrel, a ďalší NEPRIAMY príjem by malo byť 70% z daní zaplatených pracovníkmi Jaguáru, ktorí majú bydlisko v Nitre.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # dlhy 2017-06-27 18:17
Nie je to celkom presné, pretože až takto priamočiaro sa daň z príjmu fyzických osôb nedelí.
Z dane z príjmov fyzických osôb centrálne odvedenej v rámci celého Slovenska ide 70% miestnym samosprávam. Tá sa potom podľa koeficientov v nariadení vlády rozdeľuje mestám a obciam v závislosti od počtu obyvateľov (s trvalým pobytom).
Zjednodušene:
Je úplne jedno koľkí obyvatelia Nitry sú zamestnaní, koľko zarobia (odvedú daní). DFO sa celoštátne zozbiera do jedného mecha v Bratislave a rozdelí podľa modelu, ktorý som zhruba popísal.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Igor Hubinsky 2017-06-27 19:56
Rozumiem, diky za vysvetlenie. Takze ten osoh z Jaguara bude z hladiska fiskalnych prijmov pre Nitru velmi obmedzeny. Ak by ste ale mali napad, ako dostat touto prerozdelovacio u cestou (dane, poplatky) osoh medzi co najsirsie vrstvy ludi, sem s nim.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # dlhy 2017-06-27 23:10
Ja sa už od novembra 2015 snažím, aby Nitra z príchodu JLR mala nejaký osoh.
Sám, proti štátnej mašinérii, ktorú dopady tejto investície na život v Nitre zaujímajú asi tak ako intímny život trilobitov, veľa možností nemám.
Čo je však ešte horšie, zmluva, ktorú podpísal primátor za totálneho nezáujmu drvivej väčšiny poslancov, postavila Nitru do postavenia vazala. Za takéto riešenie hlasovali aj tí, z ktorých sa teraz zrazu stali veľkí bojovníci za Nitru.
V mnohom je už neskoro.. Valec je už tak rozbehnutý, že je nemožné ho zastaviť.. To je smutná realita.
Keď príde čas, treba to tým, čo sú za to zodpovední, pripomenúť a spočítať.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # dlhy 2017-06-27 14:00
Toto je publikované 13.9.2016 na oficiálnej stránke firmy Jaguar
http://media.jaguarlandrover.com/en-us/news/2016/09/jaguar-land-rover-begins-construction-slovakian-plant
Vyberám odsek, ktorý je bohapustým klamstvom a otvoreným výsmechom do tváre Nitrančanom a obyvateľom priľahlých/dotk nutých obcí:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # dlhy 2017-06-27 14:02
Pokračovanie:
Working with local communities

Jaguar Land Rover works closely with the communities near to its manufacturing plants around the world and, whilst construction is just starting in Slovakia, the company has already started to establish links with the local neighbourhoods in Nitra and the surrounding area.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť