Pri Nitre vznikne strategický park, pripravuje vláda pôdu pre Jaguar Land Rover?

Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky

Pri Nitre by mal vzniknúť strategický park, odsúhlasila to dnes vláda SR, ktorá zároveň dala parku status významnej investície. Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. Informovali dnes o tom tlačové agentúry a viaceré médiá na Slovensku.

Vznik takéhoto parku dokazuje len jedno - štát by rád pritiahol do Nitry automobilku Jaguar Land Rover, ktorá sa rozhoduje medzi Poľskom a Slovenskom. Téme sme sa venovali včera v článku Jaguar Land Rover v Nitre? Podľa Poliakov je v hre Poľsko a Slovensko. Stavbu má realizovať spoločnosť MH Invest, s.r.o. (dcérska spoločnosť Ministerstva hospodárstva SR). Vďaka tomu bude možné rýchlejšie vysporiadať pozemky pre prípadného investora/investorov.

MH Invest bude mať za úlohu pripraviť park - majetkoprávne vysporiadanie pozemkov, prekládka a výstavba inžinierských sietí, budovanie komunikácií a parkovísk.

Účelom vybudovania Strategického parku je podľa MH majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a príprava komplexnej infraštruktúry, ktorá zahŕňa obslužné komunikácie, záchytné parkoviská, prekládky inžinierskych sietí a dobudovanie inžinierskych sietí, pre vytvorenie strategickej investície potrebnej na vytvorenie zóny pre etablovanie investorov v oblasti priemyselnej výroby, služieb alebo výskumno-vývojových činností.

Okrem automobilky Jaguar Land Rover by v parku pravdepodobne prišlo aj k vytvorenie sekundárnej zamestnanosti prostredníctvom subdodávateľov, dodávateľov služieb, obchodných prevádzok.




Či už sú tieto informácie opodstatnené, alebo nie, minulý týždeň sa objavili v zahraničných médiách ďaľšie informácie o prípadnom príchode automobilky. Tento krát sa na tlačovej konferencii v Poľsku vyjadril k možnej investícii námestník poľskej premiérky Janusz Piechocinsky. Podľa neho je v hre o automobilku Poľsko spolu so Slovenskom. Najnovšie kolo rokovaní začalo 6.7. Ako ďalej uviedol, Poľsko je vedúcim kandidátom na získanie investície v hodnote 1,85 miliardy USD.

Spoločnosť Jaguar Land Rover zároveň oznámila, že časť automobilov bude vyrábať závod Magna Steyr v rakúskom Grazi, nakoľko všetky závody automobilky sú plne vyťažené.

Nový závod by mal začať s produkciou vozidiel v roku 2019, plán počíta s výrobou 350-tisíc áut ročne. Poľsko ponúklo možnosť umiestniť závod do lokality Legnica Special Economic Zone blízko diaľnice S3, približne 80km na západ od mesta Wroclaw. Slovensko ponúklo miesto v PP Sever v Nitre.

Chýbajúce napojenie PP Sever na R1A

V súvislosti s možným príchodom automobilky do Nitry je potrebné uviesť, že PP Sever stále nie je napojený na R1A, pretože Otvorenie napojenia priemyselného parku Nitra - Sever mešká kvôli pozemkom, napojenie v smere od BB a výjazd smer BA by mohol byť odovzdaný v auguste 2015. Napojenie je postavené od novembra 2014. Potrebné však bude postaviť aj ďaľšiu fázu napojenia a to v smere od BA (premostenie R1A).






Zdroj: Nitralive.sk, internet


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+1 # Mikimajky 2015-07-08 21:55
Ak by toto vyšlo Nitra by si významne polepšila. 8000 priamych pracovných pozícií a odhadujem že ďaľších cca 10 tisíc ako subdodávatelia. ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Shadow 2015-07-12 13:28
... takze uz to nie su ti hnusni otrokari, ktori nutia Slovakov robit za 300€ tak, ako si o tom hovoril v podobnom clanku pred casom? :P

Samozrejme, ak by to vyslo, ja by som sa takejto investicii velmi tesil, ako aj tej pred tym :)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2015-07-12 14:29
Pozri si koľko zarábajú napr. WV BA.
Škoda diskutovať :(
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Nephilim 2015-07-12 13:46
Ja by som to videl na max. 3000 pracovných miest priamo vo fabrike a 2000 subdodávateľsky , 8000 je podľa mňa prehnané. Každopádne pomohlo by aj to.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # johnnysp29 2015-07-08 21:58
Hádanka:
Keďže kompetentní nie sú schopní za 8 mesiacov vyriešiť pozemky pod kilometrom cesty tak koľko bude trvať vysporiadanie pozemkov s výmerou 730 hektárov ? Tolerancia 10 rokov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Michal Šimonek 2015-07-09 10:14
Pozemky bude mať na starosti MH Invest - malo by to teda byť rýchlejšie. Ak bude problém s pozemkom jednoducho sa vyvlastní tak ako to je pri výstavbe diaľnic.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # Superior Grande 2015-07-09 09:56
Mikimajky - tych 8000 miest je uz vratane pozicii u subdodavatelov. Ak by to bol takyto pocet pracovnych miest bolo by to skvele.
Johnnysp29 - prave aby sa zamedzilo zbytocnym prietahom, bude mat vykup pozemkov a realizaciu inzinierskych sieti na starosti MH invest, ktory spada priamo pod MH SR.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # johnnysp29 2015-07-09 21:17
Ja som za. Len aby to neostalo len pri Ficových rečiach.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Superior Grande 2015-07-11 09:46
Toto su velmi zlozite rokovania, momentalne prebieha uz 6 kolo a verim, ze je uz posledne. Zase netreba za kazdu cenu znizovat usilie ludi, co na tom pracuju. Do tohto projektu su priamo zainteresovani ludia zo 4 ministerstiev. Co tesi mna, je fakt, ze vlada prijala v skratenom legislatívnom konani Zakon o strategických investíciách a tyzden na to specifikovala oblast, kde sa ma nachadzat prvy z týchto PP (Nitra). Dalsou dobrou spravou je, ze sa hladi do buducnosti a okrem priemyslu sa dizajnuje aj pre oblast sluzieb a R&D. Zatial som velmi spokojny ako to cele prebieha, nech je uz len výsledok z finálnych rokovani pozitivny.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # uniqueb 2015-07-11 18:58
Evidentne mas info zvnutra. Myslis ze Nitra prebije Polsko? bola by to velmi dobra sprava pre cely region.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Superior Grande 2015-07-12 21:56
Nevidím žiadny relevantný dôvod v čom by malo byt Poľsko favoritom. Pre mňa je favoritom a by som povedal, že jednoznačným Nitra. Pomenujem iba niektore vyhody SVK:
- EURO - navyssi rast HDP SVK v eurozone s potenciálom navyssieho rastu HDP v celej EU v rokoch 2016, 2017 - dlhorocne skusenosti zamestnancov s výrobou luxusných aut - Audi, Porsche, najnovsie Bentley - kvalifikovana, flexibilna a vzdelana pracovna sila - vytvorenie strategického priemyselného parku, ktorého velkost bude takmer 2x vacsia ako ziadaju (300-500 ha) vs 733 ha, to znamena pripravenost parku aj pre pripadnu dalsiu expanziu závodu v buducnosti - pomerne vela etablovaných podnikov z odvetvia automotive v NR okrese - SE Bordnetze, Visteon, Teleflex atd + mnozstvo ludi pracujúcich v automobilkách PSA a VW, cize velke skusenosti ludi z NR v tomto odvetvi - dualny system vzdelavania na SOU a SS + moznost prepojit vyskum z Technickou fakultou SPU -
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Superior Grande 2015-07-12 22:29
Moj príspevok bol prilis dlhych na 1 okno, tak pokracujem :-) ...
- dlhorocny a respektovany Autosalon v Nitre - moze sluzit na prezentaciu automobilky Jaguar
- Nitra by sa mohla stat centrom pri vymene informacii, konferencii v automobilovom odvetvi ako takom nielen na SVK, ale aj v ramci strednej Europy (VW, PSA, Kia, jaguar (SVK) Hyundai, Skoda (CR) Audi (MAD) atd
- Aeromobil - potvrdzuje nielen schopnost ludi vyrobat kvalitne auta podla zahranicnych konceptov, ale aj inovativnost ludi s cielom posunut dopravu do uplne iného levelu
- blizkost rakúskeho závodu - ktory moze sluzit ako back up zavod v pripade rizikových situacii
- dobra cestna infrastruktura, ktora sa bude vyraznym spôsobom zlepsovat na SVK v blizkom obdobi...
atd atd
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Uniqueb 2015-07-12 22:54
To znie velmi dobre,ale podla poslednych info v prospech polska hra nizsia priemerna mzda, zhruba o 2e na hodinu menej oproti SVK. Nuz uvidime, snad to dobre dopadne, Nitru by to posunulo uplne niekde inde...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # Superior Grande 2015-07-12 23:17
Ano pohlo by to cely region Nitry uplne inde od sociálnej oblasti az po sport a kulturu, tak verim, ze to vyjde. Medializovane hodnoty boli superhruba mzda a nie hruba mzda. Rozdiel bol myslim 1,8 eur na hodinu v superhrubej mzde. Hruba mzda tvori +/- 60% zo superhrubej mzdy, takze rozdiel je iba 1 Euro/hodina. Pri porovnani ake typy a triedy vozidiel sa vyrabaju na SVK a POL, tak ten rozdiel by mal byt ovela vyssi v prospech SVK. Myslim, ze tento faktor nebude najdolezitejsim kriteriom pri finálnom rozhodovani.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-5 # dlhy 2015-07-13 12:45
Možno pohlo.
Ja vidím, že aktuálne je v priemyselnom parku 12 firiem. Ale prínos pre sociálnu oblasť, šport či kultúru v samotnej Nitre aj v regióne sa limitne blíži k nule. Ani v žiadnej inej oblasti necítiť prítomnosť týchto firiem.
Zato tam jazdí mestská doprava, ktorú musí mesto významne dotovať.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Shadow 2015-07-13 13:30
Prinos pre socialnu oblast - zamestnanost. Ostatne oblasti su uz vecou manazmentu, marketingu a sikovnych ludi na dotycnych miestach (vsakze?).

Autobusy by aj bez priem. parku musela jazdit do Drazoviec, takze ta jedna odbocka a 3 zastavky navyse uz to mesto nezruinuju. A ked uz, radsej dvojkou do priemyslaku, ako 24-kou na urad prace.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Superior Grande 2015-07-13 14:53
Shadow presne tak!
@Dlhy - mesto (primator/posla nci) musia prejst z reaktívneho sposobu prace na proaktivny. Inými slovami mestski zástupcovia musia pripravit prezentacie projektov o ktore ziadaju financny príspevok od firiem a nie cakat, ci nahodou firma nepride na MsU sa spytat, ci nahodou mesto nepotrebuje s niecim pomoct. Dobrym prikladom je napr. firma Nexen Tire, ktorej investiciu vyhrala Mlada Boleslav na ukor Nitry. Tato firma este ani nepostavila jednu halu v MB, ale uz je jednym z hlavnych sponzorov hokeja v MB. Takato spolupraca sa riesi hned pri prichode investora a nie po rokoch. Myslis si, ze firma bude uvazovat nad sponzoringom prip. inou formou spoluprace, ked jej budu koncit danove prázdniny a teda zvysovat naklady? To sotva.
http://www.bkboleslav.cz/zobraz.asp?t=partneri
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Superior Grande 2015-07-13 15:32
Oblasti sponzoringu Kia >
- http://www.kia.sk/news/index.php?news&data_id=804,
- http://www.kia.sk/index.php?context=212
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # uniqueb 2015-07-13 14:17
Toto je velmi kratkozraky pohlad. Najvacsim benefitom je zamestnanost, plus zvysenie poctu obyvatelov Nitry, viac penazi medzi ludmi, tym padom viac minaju v meste, viac bytov/domov sa musi postavit, viac obchodov/prevad zok vzniknut, tym padom opat vyssia zamestnanost... vyssi vyber dani z nehnutelnosti pre mesto, dan z prijmu FO. este stale to nema podla vas vplyv na Nitru?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Michal Šimonek 2015-07-13 14:23
Rozumne píšeš, ale tento tvoj pohľad nezdieľa zrejme veľká časť občanov v SR a v Nitre - súdiac podľa komentárov v médiách a na FB. Pre obmedzených ľudí je to len pásová výroba, ktorá mestu nič neprinesie...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Superior Grande 2015-07-13 15:09
Iróniou je, ze toto musíme pisat dlhorocnemu poslancovi MsU a bývalému viceprimatorovi , za ktorého funkcneho obdobia a primatorovania Viteka vznikol PP Sever a prichadzali firmy, ktore oni nepodchytili na sponzoring prip. inu formu spoluprace s mestom. Teraz po 10 rokoch od zaciatku fungovania PP Sever Dlhy napise, ze tieto firmy nepodporuju dianie v meste. Koho je to chyba hmmm? Ach boze...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Mikimajky 2015-07-13 15:31
Superior Grande. Presne ako píšeš. Toto sú ľudia ktorí sú odthnutí od reality (trošku menej ako zNRSR) a pripisujú si úspechy za všetko možné a nemožné. Aj keď to nie je pravda . Nemožno ich kritizovať za ich prácu ,lebo aj tak si kritiku (ani konštruktívnu a oprávnenú) nepripustia a namiesto toho vie iba urážať . ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # uniqueb 2015-07-13 16:24
Ak "dlhy" je skutocne poslanec MsZ v NR, a ma taketo nazory, tak je to naozaj velmi smutne... :-/
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-6 # dlhy 2015-07-13 21:57
Počet obyvateľov Nitry poklesol.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Superior Grande 2015-07-13 22:43
Ano poklesol aj kvôli necinnosti resp. nie dostatocnej cinnosti a inovativnosti mestských poslancov a primatorov. Cast ludi sa prestahovalo do okolitých dedin, ale podstatna cast do BA a blízkeho zahranicia.
Osobne odhadujem, ze len za posledne roky to bolo 2000-3000 ludi z NR co odislo do BA a zije tam (desiatky poznam osobne). Takmer vsetci vysokoskolky vzdelany a tak to potom aj v Nitre vyzera, kedze inteligencia sa vytraca z mesta sialenym tempom. Ma to za následok, ze mesto/region stagnuje a v niektorých oblastiach upada. Ale nie je vsetko stratene, takmer vsetci ludia co odisli by sa radi vratili spat do Nitry, ale potrebuju pracu adekvatnu svojmu vzdelaniu. To sa da dosiahnut pritiahnutim napr. centier vzdielanych sluzieb amerických a nemeckých firiem a zameranim sa na cestovny ruch, toto je vsak az dalsia faza rozvoja mesta. Najprv musi prist velka firma (prelomova investicia), ktora zdynamizuje region a vytvori podmienky na jeho rozvoj (napr. Jaguar).
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # Uniqueb 2015-07-14 00:02
Nitra je krasne mesto. Urcite lepsie a prijemnejsie na zivot ako Bratislava. Trrba len vytvorit podmienky pre VS vzdelanych ludi, aby sa sem vratili. Koniec koncov, aj ceny nwhnutelnosti au tu podstatne lacnejsie ako v BA, cize nezatazia tak cloveka vysokou hypotekou. Jaguar by bol lre mesto obrovska vzpruha, na tuto investiciu by sa nabalilo mnozstvo sekundarnych. Treba uz ken dufat ze to dobre dopadne.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # Marian 2015-07-14 10:06
Suhlasim v BA zijem 10 rokov, som z NR a neviem sa dockat kedy sa vratim ( a najdem pracu vhodnu k mojmu vzdelaniu)...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Michal Šimonek 2015-07-14 10:11
Klesá každoročne už roky - prečo asi? kto môže uteká preč, kto na to má postaví si dom za mestom, pretože v meste sú drahé pozemky...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Shadow 2015-07-15 11:41
A nie len to. Tak napriklad:

Dan za psa - Nitra 40€, Luzianky 4€
Smetne - Nitra 23€, Lužianky 12€

Skuste hadat, kde si ludia, ked mozu, prihlasia svoj trvaly pobyt a psa? Koniec koncov niet sa co cudovat, ked priamo poslanec mestskeho zastupitelstva preukazatelne byva v Hrnciarovciach. ..
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # lolololol9 2015-07-16 12:37
732,93 ha ? De to tam stu postaviť? To je mordor vela vace nez nitra :)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # vojtech 2015-07-26 13:11
To zase sa bude zaberať nová pôda,alebo sa len rozšíri plocha v už existujúcom PP? /teraz je tam asi 12 firiem/.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2015-07-26 13:32
Samozrejme, že nová - viete si predstaviť rozlohu takej automobilky? Viď VW alebo PSA pri Trnave. Plocha parku bude siahať až niekam pri Zbehy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť