Mesto Nitra podpíše so ŽSR (Železnice Slovenskej republiky) Memorandum o spoločnom postupe obnovy železničnej stanice, uzavreté by malo byť do 30. júna 2016. Podpis odsúhlasili poslanci na Mestskom zastupiteľstve v Nitre dňa 28. apríla 2016.

Čo sa zmení podpisom memoranda?

Obsah memoranda si prečítajte nižšie v článku. Okrem tradičných prádznych slov v ňom nenájdete nič konkrétne. Faktom zostáva, že o modernizácii železničnej stanice v Nitre a celej trate Leopoldov - Nitra - Šurany sa hovorí už roky. Roky čakáme, že sa niečo konečne začne riešiť a výsledok? Je rok 2016 a okrem memoranda máme stále rovnakú stanicu, ktorá nie je adekvátna potrebám krajského mesta. Mimochodom boli ste v poslednej dobe na železničnej stanici v Nitre? Človek má chuť sa otočiť už pri vstupe a ísť radšej peši. ŽSR dlhodobo Nitru ignoruje a obávam sa, že memorandum nič nezmení.

Elektrifikácia trate Leopoldov - Nitra - Šurany bola zrušená

O rekonštrukcii stanice v Nitre sa hovorilo aj v projekte elektrifikácie trate Leopoldov - Nitra - Šurany, reálny začiatok bol plánovaný okolo roku 2020. Prečítať si o tom môžete v článku Elektrifikovaná trať v Nitre a nové napojenie na Bratislavu najskôr v roku 2020.

Elektrifikácia však bola v roku 2015 zrušená, dôvodom bola "Štúdia realizovateľnosti elektrifikácie a optimalizácie trate Leopoldov – Nitra – Šurany", ktorá nepreukázala účelnosť takejto investície.

Súčasťou projektu bola aj výstavba novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom, ktorá je plánovaná ako jednokoľajná elektrifikovaná s max. rýchlosťou do 160 km/h.

V roku 2011 rozhodli ŽSR o výstavbe novej budovy

V septembri 2011 padlo rozhodnutie ŽSR o výstavbe novej modernej výpravnej budovy ŽST Nitra, ktorej realizácia bude v porovnaní s pôvodne plánovanou rekonštrukciou jestvujúcej budovy rýchlejšia a finančne menej náročná s lepším napojením na autobusovú stanicu s prechodom cestujúcich do mesta. Výpravná budova mala byť riešená ako samostatný nový objekt pre výhľadovú frekvenciu 1200 cestujúcich. Súčasťou malo byť 6 elektrifikovaných koľají a peronizácia s nástupišťami. Náklady na výstavbu novej budovy boli vyčíslené na 2,0 mil. eur. Doteraz sa však s výstavbou nezačalo.

Železničná stanica v Nitre nebola zaradená do projektu Moderná stanica

Ďaľšou možnosťou a nádejou pre Nitru ako zrekonštruovať starú výpravnú budovu z roku 1898 bol projekt Moderná stanica. Stanica by sa tak zmodernizovala pomocou PPP projektu. Z dôvodu zámeru postaviť novú budovu však Nitra nebola do projektu zaradená, ten sa vzťahuje len na rekonštrukciu starých staníc.

Čo bude ďalej? Aký bude vplyv na železnice v Nitre a okolí po príchode automobilky?

Zvýšené zaťaženie železnice v Nitre a okolí prinesie výstavba automobilky Jaguar Land Rover v PP Sever. Zásobovanie surovinami a odvoz hotových automobilov budú riešené aj pomocou kolají, ktoré povedú priamo do závodu. Či to bude mať vplyv aj na modernizáciu stanice nám ŽSR odpovedať nevedeli, zatiaľ je o tom predčasné hovoriť. Ak chceme odľahčiť cesty v Nitre, modernizácia stanice a preprava budúcich zamestnancov závodu by bola po železnici nanajvýš vhodná.

Prepojenie priestoru železničnej a autobusovej stanice

Podľa vyjadrení primátor Nitry Jozefa Dvonča je cieľom mesta modernizovať celú oblasť oboch staníc tak, aby sa návštevníci Nitry pohybovali po vynovených priestoroch. Ideálnym riešením by bolo prepojenie staníc s možnosťou vybudovať obchodné prevádzky, čakárne, občerstvenie - tieto by priniesli do rozpočtu peniaze za prenájom. Dôležitou súčasťou je aj parkovanie. Autobusovú stanicu už prestavuje spoločnosť Arriva Nitra, prepojenie v spomínanej podobe už reálne nie je.


Pohľad na železničnú stanicu v Nitre z vtáčej perspektívy

Železničná stanica Nitra


Memorandum



Fotogaléria - železničná stanica Nitra




Zdroj: Nitralive.sk