Na sociálnej sieti prebieha búrlivá diskusia k dopravnej situácii na Hviezdoslavovej ulici pri Kauflande, kde chodci prechádzajú cez križovatku mimo priechod pre chodcov. Ako túto situáciu riešiť?

Pri projektovaní cestnej svetelnej signalizácie na výjazde z obchodného centra Kaufland na miestnu komunikáciu Hviezdoslavova v Nitre sa neuvažovalo so zriadením priechodu pre chodcov, napriek skutočnosti, že na riadených križovatkách sa vyznačenie priechodu pre chodcov odporúča. Dôvodom bolo, že zriadením priechodu pre chodcov by došlo k narušeniu koordinácie križovatiek na MK Hviezdoslavova. Ďalej sa bralo na zreteľ, že vo vzdialenosti 140 m od napojenia obchodného centra je riadená križovatka s Dolnočermánskou a vo vzdialenosti 110 m od napojenia sa nachádza križovatka s Baničovou, pričom na oboch križovatkách sú zriadené priechody pre chodcov. Po otvorení obchodného centra mnohí jeho návštevníci ( najmä starší ľudia) neakceptujú vzdialenosť k vyznačeným priechodom pre chodcov a Hviezdoslavovu prechádzajú v mieste napojenia obchodného centra cez križovatku riadenú semaformi. Pre zlepšenie situácie bolo popri Hviezdoslavovej do deliaceho ostrovčeka osadené dopravné zariadenie – zábradlie. Toto opatrenie však nepomohlo, pretože v blízkosti križovatky sa nachádza napojenie hromadných garáží, ktoré znemožňuje súvislé použitie zábradlia.

Ako tento problém riešiť?

Mnohí povedia, že policajti majú pokutovať chodcov, ktorí prechádzajú v križovatke. Zákon o cestnej premávke v § 53 ods. 1 ustanovuje „Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod.“ Toto ustanovenie zákona, je veľmi neurčité, pretože síce chodcovi určuje, aby prednostne použil priechod, ale nezohľadňuje do akej vzdialenosti. Ako by sa postupovalo v prípade, že najbližší priechod bude vzdialený napríklad 500 m? Mal by aj v takomto prípade chodec použiť priechod prednostne? Okrem toho policajti nemôžu byť pri priechode 24 hodín, preto sa javí vhodné realizovať opatrenia, ktoré by boli funkčné nepretržite. Tu je niekoľko riešení.

1. Zriadenie podchodu alebo nadchodu. Najbezpečnejšie riešenie ( bezkolízne prekonanie komunikácie), ale finančne, časovo a priestorovo náročné.
2. Zriadenie priechodu pre chodcov. Viacerí budú určite protestovať, že priechody sú natesno, naruší sa vzájomná koordinácia križovatiek a podobne. Toto riešenie je však jedno z najbezpečnejších. Tu si treba položiť otázku, či bezpečnosť chodcov je menej ako koordinácia križovatiek, ktorá už v súčasnosti nie je optimálna.
3. Osadenie dopravných značiek C 16 „Iný príkaz“ s textom „ Použi najbližší priechod pre chodcov“ resp. dopravných značiek B 13 „Zákaz vstupu chodcom“. Dopravné značky by bolo vhodné osadiť v priestore, kde chodci prechádzajú križovatku riadenú cestnou svetelnou signalizáciou (pri napojení účelovej komunikácie obchodného centra resp. pri výjazde z hromadných garáží na MK Hviezdoslavova). Týmto opatrením, by sa "pomohlo" nejasnému výkladu ustanovenia zákona.
4. Doplnenie alebo predĺženie sivého zábradlie na strane obchodného centra až po zvodidlá, tak aby bol znemožnený prechod chodcov na parkovisko od Hviezdoslavovej. Zároveň zrušenie priechodu pre chodcov na parkovisku obchodného centra, ktorý nevhodne smeruje chodcov do predmetnej križovatky.

Kaufland Nitra chodci Kaufland Nitra chodci



Zdroj: Nitralive.sk