Andrej Sitkey - Blog o doprave ⛔️
V júli som písal blog o zmene organizácie dopravy na miestnej ceste Osvaldova a negatívach, ktoré prinesie. Upozorňoval som, že vodiči ktorí do tejto časti budú prichádzať v smere z centra, zaťažia križovatku ulíc Štúrova – Hollého – Párovská a samotnú Hollého ulicu, na ktorých sú v čase dopravnej špičky problémy s plynulosťou cestnej premávky. Po zmene organizácie dopravy sa objavili ďalšie problémy pri uzávierke Cintorínskej ulice, ktorá sa takmer pravidelne realizuje v čase nahlásenia „bomby“ na súde. Počas uzávierky je zakázaný vjazd na Osvaldovu v oboch smeroch, čo spôsobuje značné problémy s plynulosťou premávky. O zjednosmernení Osvaldovej ulice aj napriek odporúčaniam zachovať obojsmernú premávku písal šéfredaktor Nitralive článok v auguste.
Mesto Nitra porušilo zákon
Vzhľadom na opísané problémy som na Okresnú prokuratúru v Nitre podal podnet, v ktorom som upozornil na porušenia zákona pri povoľovaní zmeny organizácie dopravy. V týchto dňoch som dostal odpoveď z Okresnej prokuratúry v Nitre, v ktorej sa uvádza, že Mesto Nitra pri povoľovaní porušilo zákon o pozemných komunikáciách, pretože určilo použitie dopravných značiek bez stanoviska dopravného inšpektorátu. Z tohto dôvodu okresná prokuratúra podala proti tomuto opatreniu protest prokurátora. Stanovisko prokuratúry potvrdil aj odbor dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Nitre, na ktorý bol taktiež postúpený podnet.
Okrem nesprávneho postupu pri povoľovaní som upozornil na nesprávne, alebo chýbajúce dopravné značenie čím došlo k porušeniu § 2 ods. 4 zákona č.135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách, ktorý ustanovuje, že navrhovanie pozemných komunikácií sa vykonáva podľa platných slovenských technických noriem, technických predpisov, objektívne zistených výsledkov výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru alebo obdobných technických špecifikácií. V predmetnom prípade neboli dodržané zásady používania dopravných značiek a dopravných zariadení, ktoré sú uvedené v technických podmienkach č.117/2023 resp. TP č.118/2023 a šírky jazdných pruhov, ktoré sú uvedené v norme STN 736110 Projektovanie miestnych ciest. Pre ilustráciu uvediem najvážnejšie nedostatky, ktoré môžu negatívne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky.
Vzhľadom na možnosť jazdy bicyklov v protismere chýba na Osvaldovej ulici za križovatkou s Cintorínskou dopravná značka č.268-30 Zóna najvyššej dovolenej rýchlosti. Z uvedeného dôvodu cyklisti, ktorí majú povolenú jazdu v protismere nemajú informáciu o zníženej rýchlosti jazdy.
Na ulici Osvaldova v križovatke s Krátkou chýba dopravná značka č.321 Jednosmerná cesta s dodatkovou tabuľkou č.513 Priečna jazda cyklistov a dopravná značka č.230 Zákaz vjazdu s dodatkovou tabuľkou č. 507-58 Neplatí pre bicykle Z uvedeného dôvodu vodič nemá informáciu o tom, že vchádza do jednosmerného úseku a cyklisti majú povolenú jazdu v protismere.
Vzhľadom na povolenú jazdu cyklistov v protismere a vzhľadom na skutočnosť, že na ulici Bernolákova resp. Vajanského je použitá dopravná značka č. 302 Hlavná cesta, na ulici Osvaldova pred križovatkou s Bernolákovou chýba dopravná značka č. 201 „Daj prednosť v jazde! alebo č. 202 Stoj, daj prednosť v jazde“. Uvedené ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky a v prípade dopravnej nehody môže byť problematické určiť zavinenia dopravnej nehody.
Na ulici Bernolákova pred križovatkou s MC Štúrova chýba DZ č. 269 Koniec zóny najvyššej dovolenej rýchlosti, tzn. vodič po výjazde na Štúrovu ulicu by mal naďalej dodržiavať rýchlosť jazdy 30 km/h.
Zároveň sa mali vymeniť všetky pôvodné dopravné značky, pretože ak sa v jednom priečnom reze obnovuje aspoň jedna dopravná značka, musia sa obnoviť všetky umiestnené značky. Zároveň regulačné dopravné značky sú použité v rozpore s technickými predpismi v zmenšenej veľkosti.
Okrem uvedeného bol na Bernolákovej ulici v úseku od Osvaldovej po Štúrovej ulici vyznačený parkovací pruh, pričom prejazdná šírka obojsmernej komunikácie zostala 5,0 m (dva pruhy široké 2,50 m), čo je v rozpore s normou STN 736110, ktorá ustanovuje minimálnu šírku jazdného pruhu 2,75 m. Nedostatočná šírka cesty v praxi spôsobuje problémy pri vzájomnom vyhýbaní sa vozidiel.
Na základe uvedeného je možné konštatovať, že dopravné značky boli použité v rozpore so zákonom a môžu negatívne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky. Preto by Mesto Nitra malo dopravné značky odstrániť a z dôvodu dopravných obmedzení na Štúrovej ulici a pre zabezpečenie rozptylu dopravy opätovne zaviesť na Osvaldovej obojsmernú premávku.
Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk