NITRA 21. júna (SITA) - Pri príležitosti slávnosti Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi sa v nedeľu 26. júna o 10:30 uskutoční v Nitre na Svätoplukovom námestí svätá omša. Hlavným celebrantom bude nitriansky biskup Viliam Judák. Bohoslužbe budú predchádzať piesne a modlitby študentov z miestneho Gymnázia sv. Cyrila a Metoda. Po svätej omši bude nasledovať eucharistická procesia so zastaveniami na Svätoplukovom námestí, pred františkánskym kostolom sv. Petra a Pavla, pred Kňazským seminárom sv. Gorazda a pred mariánskym stĺpom. Slávnosť vyvrcholí v katedrále – Bazilike sv. Emeráma.

Sviatok Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi (Božie telo) si Katolícka cirkev pripomína ako prikázaný sviatok vo štvrtok. Štvrtý lateránsky koncil v r. 1215 potvrdil a slávnostne vyhlásil, že Kristus je skutočne prítomný v chlebe a víne, ktoré sa premieňa na jeho telo a krv, keď kňaz nad nimi vysloví slová premenenia. Svätá Juliana z Liége (1192-1258), sestra a neskôr opátka kláštora Mt. Cornillon, bola hlavnou predstaviteľkou hnutia za zavedenie sviatku Božieho tela. Pre svoje snahy získala mnohých kňazov i biskupa Roberta de Thourote, ktorý v roku 1246 dal súhlas na slávenie tohto sviatku v diecéze Liége. Jedným z arcidiakonov v katedrále v Liége bol aj Jacques Panteleon, ktorý sa stal v r. 1261 pápežom Urbanom IV. Encyklikou Transiturus de hoc mundo v roku 1264 rozšíril slávenie tohto sviatku na celú cirkev. Omšové texty a hymnické piesne pre liturgiu zložil sv. Tomáš Akvinský (1225-1274). Sviatok znova potvrdil Klement V. na koncile vo Vienne (1311-1312). Spočiatku sa slávnosť konala len v chrámoch. Pápež Ján XXII. ju upravil tak, že sa má konať so sprievodom, pri ktorom sa má niesť ulicami Sviatosť oltárna.

Popri sviatku Božieho tela sa od 17. storočia slávil aj sviatok Predrahej krvi. Pius IX. v roku 1849 rozšíril tento sviatok na celú cirkev a ustanovil, aby sa svätil na prvú nedeľu mesiaca júl. V roku 1914 Pius X. zmenil jeho slávenie na 1. júla. Posledná reforma liturgického kalendára spojila oba sviatky a zaviedla spoločné slávenie Božieho tela a krvi na štvrtok po sviatku Najsvätejšej Trojice alebo v nasledujúcu nedeľu.

Tento sviatok tradícia procesií sprevádza odpradávna. Tajomstvo Ježišovho tela a krvi, na ktoré sa pri každej omši premieňa chlieb a víno, veriaci v procesii na čele s kňazom symbolicky oznamujú svetu nosením monštrancie s kúskom premeneného chleba ulicami dedín a miest. Postupne sa zastavujú pri štyroch oltároch, symbolizujúcich štyri svetové strany. Sprievod tak naznačuje Božiu ochotu a ústretovosť aj voči tým, čo ho nepoznajú. Deti na znak úcty a lásky k Bohu sypú na cestu lupene kvetov.

Zdroj: (SITA, rp;mt), 201106210031, titulka Nitralive.sk