Všetci si dobre pamätáme (a nielen Nitrania) prvé hodiny, dni a týždne po otvorení tzv. kruhového objazdu pod Zoborom (v r.2008). Prestali sa tvoriť kolóny vozidiel na hlavnom ťahu (E 571) Bratislava - Zvolen a naopak, no jedným dychom treba povedať, že sa enormne zvýšila čakacia doba pre vodičov v smere od Zobora, Hrnčiaroviec a Štitár, zvýšilo sa nebezpečenstvo úrazu pre chodcov prechádzajúcich cez obe ramená tejto cesty, no hlavne - vzniklo nové nehodové miesto (popri už existujúcom pri Chrenovskom cintoríne v smere na Zlaté Moravce (65) a Vráble, Levice (51)), (mimochodom tiež vplyvom zavádzajúceho dopravného značenia), ktoré svojím počtom kolízií, škodových udalostí a dopravných nehôd vynieslo našu matku miest - Nitru pomerne bezpečne do prvej desiatky najnehodovejších miest v našom štáte!

Kruhový objazd Zobor


Križovatka pod Zoborom je stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou – no po jej vypnutí sa síce zjednodušil, urýchlil vjazd vozidlám do mesta od Chrenovej (hoci križovatky s kruhovým objazdom majú mať práve opačný efekt – spomaľovať prejazdy), no však enormne skomplikoval život ľuďom z lokality pod Zoborom – a to nie len ako vodičom, ale i ako chodcom a osobám imobilným – na vozíkoch. Kruhový objazd pod Zoborom, ale i na Štúrovej ulici (pri výjazde v smere na Kynek) sú svojim dopravným značením skutočnými „perlami“ nielen medzi nitrianskymi, ale križovatkami vôbec! Sú to (najmä organizačne) záludné nedorobky, na ktorých doslova zúri anarchia a bezprávie, kde vodiči (stručne vyjadrené) kľudne odbočujú vpravo i z ľavého pruhu a tí v tom pravou pokračujú ďalej – a zrážajú sa. Neviem prečo práve v Nitre je až takým problémom (na dvojpruhovom kruhovom objazde) štandardným dopravným značením jednoducho v pravom pruhu prikázať (!) ísť len po najbližšie výjazdové rameno – teda vpravo a v tom ľavom priamo a (prípadne, ak sú na výjazde dva jazdné pruhy) vpravo? Namiesto toho vymysleli (na kruháči pod Zoborom) netypické príkazové dopravné značky, ktoré v dôsledkoch nič neriešili, práve naopak - vyznievali hlavne alibisticky (slúžili len k usvedčeniu a potrestaniu vodičov, ktorí sa dopustili chyby) lebo neboli akceptovateľné na všetkých výjazdových ramenách, a na tých, na ktorých boli umiestnené, vodiči pomerne vo výrazne podnetnom prostredí nemali dostatok času na ich dôkladné dešifrovanie, uvedomenie a reagovanie takže sa jazdilo ako predtým – chaoticky. V súčasnosti sú už síce demontované – aspoň nedezinformujú, no situácia na tejto križovatke zostáva i naďalej vo význame – chaos! Na tomto kruhovom objazde (ale i na tom na Štúrovej z toho istého dôvodu!) skutočne nemožno uplatniť platné pravidlá a ten, ktorému sa podarí bez konfliktu prejsť týmito križovatkami si môže skutočne gratulovať.

Áno – je to problém! A možno hneď aj vyjadriť presvedčenie, že len vinou nepochopiteľnej nedôslednosti a povrchnosti pri dopravnom značení konkrétnej križovatky. Totiž každá tzv. okružná križovatka je obyčajne križovatkou dvoch ciest - teda miesto (spravidla) so štyrmi výjazdovými (príjazdovými) ramenami, štyrmi „menšími“ križovatkami, v ktorých vodič buď ide priamo – teda nevychádza z kruhového objazdu, alebo vychádza z neho – a teda odbočuje vpravo. No a ak vodič odbočuje na križovatke vpravo – je povinný (okrem iného) dať znamenie o zmene smeru jazdy vpravo, zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky... No a je predsa jasné, že to nebude ľavý jazdný pruh..! (Veď si len predstavme, že ideme po vozovke s dvomi jazdnými pruhmi – dve vozidlá vedľa seba, a ten v tom ľavom jazdnom pruhu chce na najbližšej križovatke odbočiť vpravo, zatiaľ čo my chceme ísť priamo...) Ak teda vodič jazdiaci po kruháči v inom ako pravom jazdnom pruhu chce z neho na najbližšom výjazdovom ramene vyjsť von (odbočiť vpravo!), musí najskôr prejsť (so všetkými povinnosťami a súvislosťami) do pravého pruhu a potom, z neho, odbočiť vpravo. A to i v tom prípade, ak na výjazdovom ramene budú dva jazdné pruhy!

Logicky a bezkonfliktne by preto vyznelo, keby sa zvislým i vodorovným dopravným značením jednoznačne určil (prikázal!) spôsob jazdy po takomto kruhovom objazde – a to: v prípade, ak na kruhovom objazde sú vyznačené dva jazdné pruhy a na výjazdovom ramene len jeden jazdný pruh – tak v pravom jazdnom pruhu umožniť na najbližšom výjazde odbočiť vpravo alebo ísť (pokračovať) priamo - a v ľavom jazdnom pruhu len priamo; v prípade, ak na kruhovom objazde sú vyznačené dva jazdné pruhy a na výjazdovom ramene dva jazdné pruhy – tak v pravom jazdnom pruhu len po najbližší výjazd – teda len odbočiť vpravo (do pravého z týchto dvoch jazdných pruhov) a ten v tom ľavom jazdnom pruhu buď vpravo (do ľavého z týchto dvoch jazdných pruhov) alebo priamo.

Kruhový objazd Zobor


Ak pri súčasnom (len povrchne orientujúcom - ba až zavádzajúcom(!) zvislom dopravnom značení (nad jazdnými pruhmi pred križovatkou DZ C1 – Prikázaný smer jazdy priamo, príp. C4b Priamo a vpravo – ešte z čias pred rokom 2008), ale hlavne len symbolicky a formálne existujúcom vodorovnom dopravnom značení (len miestami s výnimkou pozdĺžnej prerušovanej čiary) dvaja vodiči jazdiaci vedľa seba (v smere od Hrnčiaroviec) budú chcieť na výjazdovom ramene smerom do centra na Napervilskú ulicu odbočiť vpravo, tak ten, ktorý tak urobí z ľavého jazdného pruhu evidentne koná protizákonne. I napriek tomu, že vozovka na uvedenom výjazdovom ramene je (veľmi zvádzajúco!) rozdelená na dva jazdné pruhy! Takže, ak vodič jazdiaci v kruhovom objazde v ľavom jazdnom pruhu bude chcieť z kruhového objazdu vyjsť - odbočiť vpravo, najskôr sa bude musieť preradiť do pravého jazdného pruhu a následne z neho (teda pravého okraja pravého jazdného pruhu) odbočí vpravo! Počas odbočovania sa pritom (už na výjazde) bude môcť zaradiť ľubovoľne - do hociktorého (i ľavého) jazdného pruhu. To, že pri jazde konkrétne na tomto výjazdovom ramene okružnej križovatky pod Zoborom, (ale i na Štúrovej ulici) sa permanentne úplne flagrantne porušujú predpisy je fakt, ktorý usvedčuje všetkých takto konajúcich vodičov z hrubej neznalosti zákona a príslušné orgány z nevysvetliteľnej nečinnosti.

Som však presvedčený, že popri realizácii zmysluplného jednoznačne znejúceho vodorovného a zvislého dopravného značenia na tejto križovatke – malo by sa obnoviť riadenie cestnej premávky svetelnou signalizáciou. Jednoducho – vrátiť sa s organizáciou cestnej premávky na tomto neuralgickom mieste pred rok 2008.



Zdroj: Nitralive.sk, Ivan Čerešňák